Přípravné období ve výuce AJ

Aj sešitPředčtenářské období v českém jazyce a přípravné období v matematice jsou dnes již známé pojmy a většina pedagogů se těmto obdobím v nějaké míře věnuje. Oproti tomu povědomí o nutném přípravném období pro výuku cizího jazyka je u nás stále nedostatečné. Má přitom svá specifická úskalí. Učitelé si často nejsou vědomi obtížnosti tohoto jazyka pro žáky základních škol. Sami se učili angličtinu vesměs v pozdějším věku a považují ji za snadnou. Je třeba zdůraznit, že pro žáky na 1. stupni ZŠ je angličtina velmi obtížným jazykem.

Sdílet na Facebooku
Pro budoucí úspěšné studium anglického jazyka je v počátcích výuky nutné:
  • seznámit děti s anglickými hláskami
  • nacvičovat čtení, protože angličtina sice používá latinskou abecedu, ale jen málo písmen odpovídá hláskám a princip psaní jazyka je zcela odlišný od češtiny
  • soustředit se na slovní zásobu, se kterou se děti rády a spontánně seznamují
  • rozsahem výuky umožnit každému žákovi v prvním roce výuky získat z angličtiny na vysvědčení jedničku
  • neustále žáky přesvědčovat, že se v cizím jazyce domluví, že se učí věci stejně smysluplné jako v matematice nebo v českém jazyce
Aj 2018 Písek

Ve výuce cizího jazyka méně znamená více. Z logopedie víme, že cizí obtížné slovo potřebuje žák slyšet až 250x, aby si ho osvojil. Předkládání velkého množství slovíček znemožňuje žákům se cizí jazyk efektivně naučit. Než učivo rozšíříte, musí mít děti, stejně jako ve výuce matematiky nebo českého pravopisu, látku dobře osvojenou. Protože je anglický jazyk velmi odlišný od češtiny, je třeba počítat s velkým časovým prostorem pro opakování a procvičování.

Činnostní učení je základem pro rozvoj mluvení v cizí řeči. Žáci při něm mají před sebou karty s obrázky, jejichž anglické názvy se učí a se kterými následně tvoří věty v angličtině. Jedná se o výrazně efektivnější způsob výuky anglické mluvnice, než je učení čtením z učebnice. Každý žák ve třídě je začleněn do výuky. Každý opakovaně promlouvá v angličtině sám za sebe a v cizím jazyce vyjadřuje svůj názor. Takto se děti učí cizímu jazyku stejně, jako se naučily jazyku mateřskému. Didaktické pomůcky přitom slouží k vytvoření vztahu „pojem–vyjádření v cizím jazyce“ a opačně prostřednictvím nácviku určitého sdělení, například: Jakou máme barvu? Kolik čeho máme? Co máme rádi? apod. Vedou tedy k myšlení v cizím jazyce a umožňují nácvik komunikace.

K didaktickým hrám se průběžně vracíme a přesvědčujeme se, že každý žák je schopen používat věty a mluvnické dovednosti stejně jako slovní zásobu, se kterou se během školního roku setkává. Seskupujeme slovní zásobu z různých hledisek, aby docházelo k jejímu průběžnému opakování, jinak žáci cizí slova velmi rychle zapomínají.

Při výuce cizího jazyka je třeba současně rozvíjet čtyři dovednosti: čtení, psaní, mluvení a porozumění. Toto dle našich zkušeností nejlépe splňují učebnice nakladatelství Angličtina Expres, které vytvořila a vydala lektorka a autorka PhDr. Milena Kelly. Její řada učebnic od 3. třídy pod názvem ENGLISH 3 - ENGLISH 9, jsou doplněné pracovními sešity s audio-nahrávkami na CD pro každého žáka. Na nahrávkách jsou průběžně řazeny texty z učebnice. Mluví a zpívají na nich děti - rodilý mluvčí z mezinárodní školy v Praze, kteří jsou ve stejném věku jako žáci v dané třídě. Učitel může s dětmi nacvičovat čtení z učebnice a za domácí úkol zadávat cvičení na psaní z pracovního sešitu.

Cvičení jsou sestavena tak, že je děti mohou dělat i bez pomoci rodičů. Nakladatelství Angličtina Expres předkládá rovněž  pracovní sešity pro dyslektiky a jejich spolužáky. Mluvení nacvičuje učitel s dětmi podle pokynů v učebnici a v metodice. Pokud učitel vhodně pracuje s audio-nahrávkami na CD, motivuje děti k jejich používání i doma a umožňuje žákům opakovaně poslouchat čtený text učebnice, vede postupně žáky k nácviku porozumění nejen spolužákům, ale především rodilým mluvčím. Učebnice a pomůcky si děti nechávají ve škole, domů si nosí pouze pracovní sešit a CD, se kterými doma pracují.

AJ III. TitulkaUčebnice a didaktické postupy činnostní výuky Aj v pojetí Mileny Kelly a její Angličtiny Express považujeme s ohledem na jejich praktický přínos pro výuku Aj českých dětí za zcela jedinečné. Pracujeme postupně také na souboru karet a šablon do Aj pro univerzální kombinování s materiály libovolného nakladatelství a vhodných i pro výuku AJ už od 1. třídy. Tyto karty rozvíjí postupy metodiky paní Kelly a doplňují je o další způsoby procvičování. Nabízí také cestu pro ty, kteří se rozhodnou učit s jinými učebními materiály. Najdete je na našem e-shopu.

Se souborem činnostních analogicky se rozvíjejících postupů ve výuce Aj se můžete blíže seznámit na akreditovaných kurzech DVPP Tvořivé školy nebo na každoroční Letní škole činnostního učení ve výuce Aj. Pro Vás a Vaše žáky/děti máme připraveny také videokurzy.

 

 

 

 

15. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
Vedení škol

Anotace:

Tento webinář se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytuje účastníkům teoretické a hlavně praktické strategie pro efektivní podporu těchto žáků

Obsah webináře:

  1. Úvod do problematiky SVP:
    • Definice a legislativní rámec (vyhláška č. 27/2016 Sb.)
    • Typy speciálních vzdělávacích potřeb (SVP)
  2. Diagnostika a identifikace SVP:
    • Role školního poradenského pracoviště, pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center.
    • Proces diagnostiky, vypracování plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP)
  3. Podpůrná opatření:
    • Stupně podpůrných opatření a jejich aplikace v praxi
    • Příklady konkrétních opatření a jejich implementace ve třídě.
  4. Metody a strategie výuky:
    • Diferenciace a individualizace výuky
    • Praktické techniky pro diferenciaci výuky a přizpůsobení učebních materiálů, aby vyhovovaly potřebám všech žáků
  5. Inkluzivní prostředí ve třídě:
    • Vytváření respektujícího prostředí pro všechny žáky.
  6. Komunikace s rodinou žáka s SVP
    • Principy efektivní komunikace s rodinou žáka se SVP
  7. Diskuze a sdílení zkušeností:
    • Příklady úspěšné praxe které ukazují, jak efektivně integrovat žáky se speciálními potřebami do běžného vzdělávacího prostředí.
    • Sdílení osvědčených postupů z praxe.

Webinář je vhodný pro učitele 1. a 2. stupně, asistenty, speciální pedagogy, výchovné poradce, vychovatele. Je určen také dalším odborníkům, kteří pracují s dětmi v běžných třídách.

Čtenářské lekce a práce s textem

čtenářská gramotnost prakticky

1 210 Kč
ČJ

19. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

putování vějířWebinář je určen učitelům 1. stupně ZŠ, kteří chtějí rozvíjet čtenářské dovednosti žáků smysluplně, hravě a s opravdovým porozuměním. Zaměříme se na praktické ukázky čtenářských lekcí a práci s texty tak, aby podpořily aktivní zapojení žáků, kritické myšlení i radost ze čtení.

Na akci zazní zejména:

  • inspirace pro plánování a vedení lekcí
  • tipy na výběr vhodných textů
  • etody, které lze okamžitě využít ve výuce
  • propojení práce s textem s gramatickým učivem prvního stupně
  • praktické ukázky
  • zdokonalování čtenářských dovedností

Účastníci obdrží zdarma pomůcku Tvořivé dílny čtení v ceně 185 Kč. Od lektorky obdržíte materiály k práci s textem, které si budete moci upravit dle svého uvážení. 

Webinář je vhodný pro začínající i zkušené pedagogy, kteří hledají nové nápady a efektivní postupy pro moderní čtenářskou výuku.

M

20. 1. 2026, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

M 2016 Liberec

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící v přípravných třídách a na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M 1 v ceně 185 Kč. 

Na akci zazní zejména: 

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení M v 1. ročníku.
  • Vidění počtu prvků do 10 bez počítání po jedné.
  • Didaktická pomůcka „Mřížka s kolečky“ a dvě desítky koleček.
  • Rozšíření číselného oboru do 20. Názorné využití analogie s první desítkou.
  • Činnosti a hry na obchod s didaktickou pomůckou Papírové mince. Vyplácení, rozměňování, vracení. Hra na obchod.
  • Činnosti s číselnou osou.
  • Skryté obrázky (kódování obrázků)
  • Tvoření slovních úloh s názorem.
  • Numerace do dvaceti bez přechodu desítky.

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské…

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve 3. - 5. ročníku ZŠ

Tento soubor pracovních listů byl navržen k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků 3. až 5.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v …

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 4. a 5. roce výuky

NOVINKA !Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 4.–5. roce výuky na ZŠ.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení*. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku.

Domníváte-li se, že tu chybí Vaše škola, kontaktujte nás.

více

Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více