Interaktivní tabule činnostně

V rámci projektu Čtení a psaní s porozuměním vytvořili lektoři Tvořivé školy konkrétní metodické postupy jak učit činnostně s interaktivní tabulí. Jedná se o velmi efektivní model práce s interaktivní tabulí, který důmyslně kombinuje činnostní učení s interaktivní výukou.

Konkrétní postupy a způsob této výuky Vám ukáží lektoři na nových kurzech Tvořivé školy – Interaktivní tabule činnostně. Tyto kurzy jsou pořádány vždy pro jednotlivý ročník a předmět. Kurzy nalezenet v Kalendáří akcí nebo si je můžete objednat na míru pro Vás.

Sdílet na Facebooku

Tvořivá škola spojuje 750 základních škol z celé ČR, které se rozhodly zavádět do výuky tzv. činnostní metody učení. Ty jsou založeny na aktivním zapojení žáků co nejvíce smysly, komunikaci a samostatném objevování poznatků. Žáci pracují s jednoduchými a efektivními pomůckami. Plní úkoly každý svým vlastním způsobem a tempem. Pozorují, objevují, hovoří a tvoří. Tato metoda umožňuje jak motivaci k dalšímu vzdělávání, tak rozvíjení všech klíčových kompetencí a trvalé osvojování potřebných vědomostí. To, že takové učení přináší výborné výsledky, je zřejmé každému, kdo se s ním blíže seznámí. Potvrzují to i desítky zpráv ČŠI ze škol, ve kterých se činnostně učí. Díky moderním technologiím však můžeme jít ještě o krok dál a propojit činnostní učení s výukou na Interaktivní tabuli.

čteníJak takové učení vypadá? Učitel, jeden nebo více žáků pracuje na interaktivní tabuli. Ostatní žáci plní svým vlastním způsobem stejný úkol jako je na interaktivní tabuli, ale s pomocí jednoduchých pomůcek na lavici. Každý žák je tak aktivně zapojen do výuky, a to minimálně třemi smysly. Průběžně dochází k individuálnímu objevování zákonitostí a vyvozování závěrů, diskuzi o pozorovaném, hledání různých variant řešení, vyjadřování názorů atp. Každý žák má možnost opakovaně prožívat ve výuce úspěch. Interaktivní tabule zde slouží především jako nástroj pro motivaci, názor, zpětnou vazbu, práci s chybou a sebehodnocení. Takovou výuku považujeme za skutečně interaktivní. Pouhá práce jednoho nebo i několika žáků u interaktivní tabule, kdy zbývající žáci pouze sledují, nebo zapisují, co se u tabule děje, není dle našich zkušeností příliš efektivní.

Na první pohled to vypadá možná jednoduše, ale nenechte se mýlit. Zapojit všechny žáky do smysluplné interaktivní výuky vyžaduje celou osobnost učitele, mnoho zkušeností a také znalost vhodných činnostních postupů. Na mysli máme pochopitelně takové postupy, které žákům umožňují jak pochopení daného jevu a osvojení potřebného učiva, tak rozvíjení klíčových kompetencí. O tom, zda je postup skutečně činnostní, rozhoduje řada hledisek. Primárním je přitom zapojení rukou žáků formou řazení, třídění, skládání a další činností s didaktickými pomůckami. Nezastupitelná je možnost komunikace žáků o tom, co dělají a možnost každého žáka objevit předkládaný jev samostatně.  Závěrečná automatizace dovedností a vědomostí by také měla být pokud možno činnostní.

Protahovací pauzaAby učitel zvládnul pracovat s interaktivní tabulí činnostně, je třeba, aby nejdříve pochopil a přijal podstatu činnostního učení. Základní principy činnostního učení, mezi které patří např.aktivní zapojení žáků všemi smysly, postup od jednoduchého ke složitějšímu, propojení učiva a života žáků, pozitivní hodnocení nebo individuální přístup jsou shrnuty v tzv. desateru činnostního učení. Konkrétní činnostní postupy učení šíří Tvořivá škola na svých kurzech a seminářích již 10 rokem. Učitelů, kteří pochopili princip, smysl a přínos činnostního učení pro žáky a pro svoji práci stále přibývá.

Na závěr si dovoluji připomenout, že z výzkumů vývojového psychologa pana J. Piaget jednoznačně vyplývá, že zapojení rukou formou manipulace s předměty do procesu vzdělávání je u žáků ve věku od 6 do 12 let nezastupitelné a není bez něj možné dosáhnout uspokojivého rozvoje logického myšlení. Sám Piaget označuje materiální činnosti s pomůckami za „genetický základ“ operačního a následně formálního myšlení. Pan Komenský to vyjádřil pár set let před ním ještě jednodušeji, když napsal: “Šikovnost rukou se mění v šikovnost myšlení.“

  Jak učit činnostně a k tomu ještě s interaktivní tabulí, se můžete dovědět na nových kurzech Tvořivé školy – "Interaktivní tabule činnostně" pořádaných vždy pro jednotlivé ročníky a předměty. Více informací o konkrétních kurzech naleznete v záložce Kalendář akcí.

Kurzy je možné si rovněž objednat na školu pro celou sborovnu.

 

Hodiny TV zábavně

Jak dosáhnout radosti z pohybu

9 750 Kč
TV

7. 7. 2025, 8. 7. 2025, 9. 7. 2025, 10. 7. 2025

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

ZŠ Velehrad, Salašská 300

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Vychovatel

Anotace:

Intenzivní vzdělávací kurz je určen zkušeným i začínajícím učitelům 1. a 2. stupně ZŠ, kteří vyučují Tělesnou výchovu. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

Obsahem kurzu budou:

  • Zábavné aktivity v rušné části, rozcvičce, hlavní části a strečinku s využitím hudby
  • Gymnastika na nářadí
  • Gymnastické aktivity inspirované parkourem, akrojógou, cirkusovou akrobacií a psychomotorikou
  • Švihadlo jako součást rozvoje rytmických schopností
  • Zábavné, taneční a rytmické hry
  • Tvorba tanečních kombinací a vazeb – různé metodické postupy
  • Náměty pro motivaci žáků k pohybové aktivitě, radost z pohybu
  • Improvizace a kreativita v tělesné výchově

 

Čtenářské dílny ve 3. - 5. ročníku ZŠ

a další náměty pro výuku k podpoře čtení

9 750 Kč
ČJ

7. 7. 2025, 8. 7. 2025, 9. 7. 2025, 10. 7. 2025

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

ZŠ Velehrad, Salašská 300

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ, ukázky práce budou směřovat zejména na žáky 3.-5. tříd. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Pracovní listy pro dílny čtení v ceně 185 Kč.

Těšte se na:

  • vysvětlení rozdílu mezi čtenářskou lekcí a dílnou čtení
  • diskuze na téma čítanky a mimočítanková četba
  • funkce, organizace, metody, pravidla dílny čtení
  • čtenářské strategie (shrnování, otázky, vysvětlování, předvídání, …)
  • praktické ukázky (např. klíčová dírka, ostrov, selfie, Vennuv diagram, Katapult, Varianty příběhu)
  • mezipředmětové vztahy: propojení s dramatizací, výtvarnou výchovou
  • dílna psaní za využití organizérů
  • náměty na záznamy o knihách (čtenářské deníky)

Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

M

7. 7. 2025, 8. 7. 2025, 9. 7. 2025, 10. 7. 2025

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

ZŠ Velehrad, Salašská 300

2. stupeň ZŠ

Anotace:

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 2. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M v 7. ročníku v ceně 185 Kč.

Náměty do hodin a jednotlivé činnosti si vyzkoušíte také prakticky.

Těšte se na:

  • Činnostní vytváření představy nových číselných oborů s využitím různorodých jednoduchých pomůcek.
  • Úsudkové počítání – řešení slovních úloh ze života a jejich obměny – jednoduché zápisy spojené s činnostmi. Nákresy slovních úloh, které pomáhají žákům porozumět zadání úlohy.
  • Činnostní učení geometrie, geometrické rozcvičky. Geometrická zobrazení činnostně. Základy rýsování a základní geometrické výpočty.
  • Matematické slovní vyjadřování. Práce s informacemi, využití počítačové techniky.
  • Práce s geobordem.
  • Ukázka práce s kartami ANO, NE a A, B, C.
  • Didaktické hry.
  • Tvořivá práce s pomůckou pracovními karty a šablony pro činnostní učení v 6. a 7. ročníku.
  • Náměty pro projektové vyučování.
  • Základy finanční matematiky.Řešení jednoduchých ekonomických problémů z praxe.
  • Orientace v tabulkách, diagramech a grafech

Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku. Přejete-li si sem zařadit i Vaši školu, kontaktujte nás.

více

Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více