Přiznejme si, že tlak na rozvoj je obrovský, zejména v kontextu inkluzivního vzdělávání. Jak ukázalo nedávné šetření mezi pedagogy, největší potíže při práci se žáky se SVP spočívají paradoxně v oblastech, které souvisí s osobní a profesní zralostí:
Největší obtíže, které učitelé pociťují:
- Organizování času během vyučování (uvedlo 82 % pedagogů)
- Příprava materiálů k výuce
- Komunikace a přístup k žákům se SVP
To, co skutečně ovlivňuje kvalitu výuky, je Vaše osobnostní vybavenost – tedy Vaše kompetence profesně a osobnostně kultivující.
Klíč k odolnosti: osobní a sociální kompetence
Zdroje uvádí, že kompetentní pedagog má osvojeny nejen postupy, ale také rysy osobnosti, jako je pedagogický takt, klid, zaujetí a sebereflexe. Právě sebereflexe a sociální zralost jsou klíčové, abyste dokázali:
- Realisticky plánovat (řešení problému s organizací času).
- Uznat chybu a omluvit se, čímž budujete důvěru u žáků i kolegů.
- Uvědoměle pracovat na sobě a být dobrým vzorem.
- Odfiltrovat emoce, které do pedagogické praxe nepatří, a udržet si sociální nezávislost na pracovním výkonu.
Zatímco většina pedagogů se snaží přizpůsobit obsah učiva žákům se SVP (což je skvělé), jen menšina se cítí být dostatečně kompetentní, a třetina se ani dále nevzdělává.
Je čas zaměřit se na to, co činí pedagoga skutečně mistrem svého oboru – na jeho vnitřní kompas.
Řešení pro váš rozvoj: webinář Kompetence pedagoga
Připravili jsme pro Vás zbrusu nový webinář, který je zaměřen přesně na tyto nejpalčivější oblasti rozvoje. Pojďte se s námi podívat na kompetence pedagoga optikou sociální vyspělosti a zralosti.
Webinář je určen pedagogům MŠ, ZŠ, SŠ, pracovníkům volnočasových center, výchovným poradcům, metodikům prevence i vedení škol – zkrátka všem, kteří chtějí aktivně pracovat na své profesní formě a obsahu.
Co se na webináři dozvíte?
Témata jsou navržena tak, aby Vám pomohla překonat uvedené výzvy v praxi:
- Profesionální forma a obsah: Jak uvědoměle pracovat na tom, abyste byli dobrým vzorem pro své žáky.
- Automatizovaná kauzalita a kritické myšlení: Naléhavé téma v době technologií, zaměřené na rozbor příčin a následků (včetně chybných rodinných vzorů, ze kterých často problémy žáků vychází).
- Realistické plánovaní úkolů: Strategie, jak úkoly plánovat a jak je pak dodržet – klíč k překonání problémů s organizací času!
- Sebereflexe a vedení k sebereflexi: Schopnost umět uznat chybu a omluvit se – a jak k těmto jevům vést žáky.
- Sociální nezávislost: Uvědomované ladění na samotný pracovní výkon a práce s emocemi, které do praxe nepatří.
Kdo Vás webinářem provede?
Webinář vede Mgr. Jiří Halda, speciální pedagog, lektor a rodinný terapeut. Mgr. Halda se orientuje na poruchy chování a učení, a chápe, že "problém dítěte je vždy problémem celé rodiny". Z jeho praxe vychází:
"Jsem zneklidněn rozpadem pravidel ve výchově... a snažím se být v tomto oboru prospěšný."
Jeho hluboký náhled na vztahy, vnitřní ladění a osobnostní náhled je zárukou, že získáte konkrétní a inspirativní nástroje pro Váš každodenní profesní rozvoj.
Objevte tajemství sociálně zralého pedagoga
Třetina pedagogů zůstává pozadu. Investujte do sebe! Připojte se k většině, která ví, že kvalitní vzdělání a celoživotní rozvoj sebe sama zvyšují úroveň kompetencí a vedou k lepším výsledkům žáků.
Přihlaste se na webinář "Kompetence pedagoga" ještě dnes!
Webinář je určen učitelům 1. stupně ZŠ, kteří chtějí rozvíjet čtenářské dovednosti žáků smysluplně, hravě a s opravdovým porozuměním. Zaměříme se na praktické ukázky čtenářských lekcí a práci s texty tak, aby podpořily aktivní zapojení žáků, kritické myšlení i radost ze čtení.