Tlak na kompetence pedagoga

Role učitele se neustále proměňuje. Už dávno nestačí "jen" předat znalosti. Dnes musí pedagog zvládat komplexní soubor klíčových kompetencí – od oborové erudice přes didaktické strategie až po diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb.

J. Halda

Sdílet na Facebooku

Přiznejme si, že tlak na rozvoj je obrovský, zejména v kontextu inkluzivního vzdělávání. Jak ukázalo nedávné šetření mezi pedagogy, největší potíže při práci se žáky se SVP spočívají paradoxně v oblastech, které souvisí s osobní a profesní zralostí:

Největší obtíže, které učitelé pociťují:

  • Organizování času během vyučování (uvedlo 82 % pedagogů)
  • Příprava materiálů k výuce
  • Komunikace a přístup k žákům se SVP

To, co skutečně ovlivňuje kvalitu výuky, je Vaše osobnostní vybavenost – tedy Vaše kompetence profesně a osobnostně kultivující.


Klíč k odolnosti: osobní a sociální kompetence

Zdroje uvádí, že kompetentní pedagog má osvojeny nejen postupy, ale také rysy osobnosti, jako je pedagogický takt, klid, zaujetí a sebereflexe. Právě sebereflexe a sociální zralost jsou klíčové, abyste dokázali:

  1. Realisticky plánovat (řešení problému s organizací času).
  2. Uznat chybu a omluvit se, čímž budujete důvěru u žáků i kolegů.
  3. Uvědoměle pracovat na sobě a být dobrým vzorem.
  4. Odfiltrovat emoce, které do pedagogické praxe nepatří, a udržet si sociální nezávislost na pracovním výkonu.

Zatímco většina pedagogů se snaží přizpůsobit obsah učiva žákům se SVP (což je skvělé), jen menšina se cítí být dostatečně kompetentní, a třetina se ani dále nevzdělává.

Je čas zaměřit se na to, co činí pedagoga skutečně mistrem svého oboru – na jeho vnitřní kompas.


Řešení pro váš rozvoj: webinář Kompetence pedagoga

Připravili jsme pro Vás zbrusu nový webinář, který je zaměřen přesně na tyto nejpalčivější oblasti rozvoje. Pojďte se s námi podívat na kompetence pedagoga optikou sociální vyspělosti a zralosti.

Webinář je určen pedagogům MŠ, ZŠ, SŠ, pracovníkům volnočasových center, výchovným poradcům, metodikům prevence i vedení škol – zkrátka všem, kteří chtějí aktivně pracovat na své profesní formě a obsahu.

Co se na webináři dozvíte?

Témata jsou navržena tak, aby Vám pomohla překonat uvedené výzvy v praxi:

  • Profesionální forma a obsah: Jak uvědoměle pracovat na tom, abyste byli dobrým vzorem pro své žáky.
  • Automatizovaná kauzalita a kritické myšlení: Naléhavé téma v době technologií, zaměřené na rozbor příčin a následků (včetně chybných rodinných vzorů, ze kterých často problémy žáků vychází).
  • Realistické plánovaní úkolů: Strategie, jak úkoly plánovat a jak je pak dodržet – klíč k překonání problémů s organizací času!
  • Sebereflexe a vedení k sebereflexi: Schopnost umět uznat chybu a omluvit se – a jak k těmto jevům vést žáky.
  • Sociální nezávislost: Uvědomované ladění na samotný pracovní výkon a práce s emocemi, které do praxe nepatří.

Kdo Vás webinářem provede?

Webinář vede Mgr. Jiří Halda, speciální pedagog, lektor a rodinný terapeut. Mgr. Halda se orientuje na poruchy chování a učení, a chápe, že "problém dítěte je vždy problémem celé rodiny". Z jeho praxe vychází:

"Jsem zneklidněn rozpadem pravidel ve výchově... a snažím se být v tomto oboru prospěšný."

Jeho hluboký náhled na vztahy, vnitřní ladění a osobnostní náhled je zárukou, že získáte konkrétní a inspirativní nástroje pro Váš každodenní profesní rozvoj.


Objevte tajemství sociálně zralého pedagoga

Třetina pedagogů zůstává pozadu. Investujte do sebe! Připojte se k většině, která ví, že kvalitní vzdělání a celoživotní rozvoj sebe sama zvyšují úroveň kompetencí a vedou k lepším výsledkům žáků.

Přihlaste se na webinář "Kompetence pedagoga" ještě dnes!

15. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
Vedení škol

Anotace:

Tento webinář se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytuje účastníkům teoretické a hlavně praktické strategie pro efektivní podporu těchto žáků

Obsah webináře:

  1. Úvod do problematiky SVP:
    • Definice a legislativní rámec (vyhláška č. 27/2016 Sb.)
    • Typy speciálních vzdělávacích potřeb (SVP)
  2. Diagnostika a identifikace SVP:
    • Role školního poradenského pracoviště, pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center.
    • Proces diagnostiky, vypracování plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP)
  3. Podpůrná opatření:
    • Stupně podpůrných opatření a jejich aplikace v praxi
    • Příklady konkrétních opatření a jejich implementace ve třídě.
  4. Metody a strategie výuky:
    • Diferenciace a individualizace výuky
    • Praktické techniky pro diferenciaci výuky a přizpůsobení učebních materiálů, aby vyhovovaly potřebám všech žáků
  5. Inkluzivní prostředí ve třídě:
    • Vytváření respektujícího prostředí pro všechny žáky.
  6. Komunikace s rodinou žáka s SVP
    • Principy efektivní komunikace s rodinou žáka se SVP
  7. Diskuze a sdílení zkušeností:
    • Příklady úspěšné praxe které ukazují, jak efektivně integrovat žáky se speciálními potřebami do běžného vzdělávacího prostředí.
    • Sdílení osvědčených postupů z praxe.

Webinář je vhodný pro učitele 1. a 2. stupně, asistenty, speciální pedagogy, výchovné poradce, vychovatele. Je určen také dalším odborníkům, kteří pracují s dětmi v běžných třídách.

Čtenářské lekce a práce s textem

čtenářská gramotnost prakticky

1 210 Kč
ČJ

19. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

putování vějířWebinář je určen učitelům 1. stupně ZŠ, kteří chtějí rozvíjet čtenářské dovednosti žáků smysluplně, hravě a s opravdovým porozuměním. Zaměříme se na praktické ukázky čtenářských lekcí a práci s texty tak, aby podpořily aktivní zapojení žáků, kritické myšlení i radost ze čtení.

Na akci zazní zejména:

  • inspirace pro plánování a vedení lekcí
  • tipy na výběr vhodných textů
  • etody, které lze okamžitě využít ve výuce
  • propojení práce s textem s gramatickým učivem prvního stupně
  • praktické ukázky
  • zdokonalování čtenářských dovedností

Účastníci obdrží zdarma pomůcku Tvořivé dílny čtení v ceně 185 Kč. Od lektorky obdržíte materiály k práci s textem, které si budete moci upravit dle svého uvážení. 

Webinář je vhodný pro začínající i zkušené pedagogy, kteří hledají nové nápady a efektivní postupy pro moderní čtenářskou výuku.

M

20. 1. 2026, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

M 2016 Liberec

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící v přípravných třídách a na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M 1 v ceně 185 Kč. 

Na akci zazní zejména: 

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení M v 1. ročníku.
  • Vidění počtu prvků do 10 bez počítání po jedné.
  • Didaktická pomůcka „Mřížka s kolečky“ a dvě desítky koleček.
  • Rozšíření číselného oboru do 20. Názorné využití analogie s první desítkou.
  • Činnosti a hry na obchod s didaktickou pomůckou Papírové mince. Vyplácení, rozměňování, vracení. Hra na obchod.
  • Činnosti s číselnou osou.
  • Skryté obrázky (kódování obrázků)
  • Tvoření slovních úloh s názorem.
  • Numerace do dvaceti bez přechodu desítky.

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské…

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve 3. - 5. ročníku ZŠ

Tento soubor pracovních listů byl navržen k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků 3. až 5.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v …

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 4. a 5. roce výuky

NOVINKA !Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 4.–5. roce výuky na ZŠ.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení*. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku.

Domníváte-li se, že tu chybí Vaše škola, kontaktujte nás.

více

Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více