PRO UČITELE - Jak učit na dálku

Zdravíme Vás z Tvořivky a věříme, že vše zvládáte. Myslíme na Vás. Každý teď hledá, vytváří a piluje způsob, jak vést žáky na dálku v domácím učení. Přinášíme Vám k tomu několik tipů a doporučení.

Pokud Vás zajímá naše výuka na dálku = webináře, najdete základní informace k nim zde.

Sdílet na Facebooku
 
Co považujeme za důležité:
  1. Nestresujte se. Žádné velké zázraky nelze asi po návratu dětí do školy očekávat. Ale třeba Vás děti mile překvapí. Teď je spíš důležité pomoci rodičům s domácím učením. Využijte této situace k navázání pozitivního vztahu s rodiči do budoucna: „Společným zájmem Vás i rodičů je prosperující dítě.“ Sdělte jim, že to tak vnímáte.
  2. Není důležitá ani tak technická forma, jako obsah. Formu přizpůsobte Vašim technickým možnostem a dovednostem. Možností je spousta, přes e-mail, skype až po internetové školní stránky a portály. Co je důležité:
  3. Buďte v komunikaci osobní, lidští. Řekněte dětem, že jim fandíte, že jim věříte, že se na ně těšíte.
  4. Důvěra. Projevte žákům a jejich rodičům důvěru: „Věřím, že to zvládnete, jak nejlépe můžete.“
  5. Motivace. K látce vždy připojte pár motivačních podporujících slov. K čemu jim to bude. Propojujte témata s tématy ze života žáků.
  6. Praktické, konkrétní, jasné zadání. Ať se nad tím nemusí rodiče trápit.
  7. Samostatnost a sebehodnocení – Směřujte děti, aby pracovaly pokud možno samostatně (druháci už to zvládnou), bez rodičů a svoji práci si po sobě samy kontrolovaly. Veďte je tak, aby přebíraly odpovědnost za své učení.
 

Některé praktické možnosti a tipy:

1.  e-mail + video

Každý týden posílám dětem učivo e-mailem. Píšu tam čísla stránky a cvičení a jak s tím pracovat. Rodičům odpovídám na otázky.  Každý týden pošlu krátké video na Uschovnu.cz. Natáčíme to doma na mobil, někdy to manžel sestříhá, někdy je to na první dobrou.

Učíme se to, je to v plenkách. Ale nejde o kvalitu, ale o obsah. Rodiče jsou za to vděční a děti to prý pozorně sledují. Hodně štěstí.

2. www stránky

Naše škola vytvořila webové stránky „Domácí výuka“. Máme ušetřené řešení formy a můžeme se zaměřit na obsah:

Zadáváme konkrétní práci, činnost, co mají dělat, jak to mají dělat, jestli to mají vyfotit, uložit, nakreslit, prezentaci, pracovní listy, učitelé mohou použít Skype, nahrát se, vyfotit obrázky, pomůcky, …

V 1. ročníku musí ještě pomoci rodiče, ale od 2. ročníku mohou děti pracovat podle pokynů klidně i samostatně. Moji žáci mají doma všechny pomůcky pro činnostní učení – košíček, kde mají kartičky s hy, chy..., kostku, desítky, stovkovou tabulku.

 

Příklad: K procvičování učiva Čj je možné využívat např. tyto internetové stránky:

http://vseved.upol.cz/cestina.php

https://skolakov.eu/cesky-jazyk-2-trida

 

ČTENÍ

  • procvičujte jazýček každý den
  • věnujte se čtení každý den, zapisujte si do ČTECÍCH KARET
  • na knížky, které přečtete, se těším v Křesla pro hosta

PSANÍ

  • procvičujte a uvolňujte ruce každý den (stříhání, modelování, mašle, uvolňovací cvičení, opakování správných tvarů písmen na velký papír)
  • trénujte opis, přepis, diktát

 

Týden 16.3. – 20.3.2020

  • Činnosti - pohrát si se slabikami HY, CHY, KY, RY, DY, TY, NY, HÝ, CHÝ, KÝ……… – čtverečky v sáčku

(Vybrat si 3 čtverečky a říkat si slova, psát na lísteček slova, odůvodňovat, proč se tam píše tvrdé y, ý nebo obráceně – říkat slova a čtverečky řadit do řádku, sloupce.)

  • Školní sešit + Fólie HY, CHY....- každý den - napsat datum a přepsat 10 slov do řádku, z pracovního listu z fólie Tvrdé slabiky ze str. 2, 4 nebo 6.
  • Pracovní sešit - vypracuj podle úkolů str. 39
  • Čítanka - libovolně číst výrazně, plynule, nahlas, přečíst si pohádku ze str. 73 a vypracovat na papír Lístečkovou hru - vybrat si jedno povolání. (Práci odevzdáš ve škole po skončení domácí výuky nebo ji pošli na email, WhatsApp.
  • Písanka -před psaním vždy procvičit prsty, ruce, uvolňovací cvičení, str. 6-7 podle úkolů.

 

 

3. e-mail, el. žákovská knížka, mobil – podrobnější

Spojení s rodiči mám přes emaily rodičů, elektronickou žákovskou knížku nebo mobil.

Stanovili jsme si pravidla: domácí výuku na týden, týdně jeden test k odeslání, být v kontaktu

 

V pondělí ráno jsem zadala domácí výuku na týden z hlavních předmětů, ostatní v rámci MPV žáci krátké úkoly vypracovávají do sešitů nebo na volné listy, vlastní tvorba vítána, vše zakládáme do desek.

 

Při sestavování úkolů jsem vycházela z probrané látky (činnostní učení umožňuje tzv. předučování, zapojena sluchová a zraková paměť, teď se to ukázalo jako velmi přínosné) a zaměřila jsem se na opakování a procvičování učiva.

 

Zároveň jsem zadala test z českého jazyka (opakování učiva), s termínem přeposlání na můj email, známky pak zadám do EŽ. Test byl zaměřen na čtení s porozuměním a procvičení probraného učiva, tento způsob práce žáci dobře znají, mají na co navázat, příští týden bude test z M, potom z Vl, Př.

V ČJ vycházím z článků, které žáci znají z čítanky, z knížek, které čteme a se kterými jsme pracovali.

Ve Vl potom domácí studium podle učebnice, využít dostupný materiál, který mají děti doma, od mapy po encyklopedie, internet, doporučila jsem IUČ, které Nová škola nabídla rodičům a školám nyní zdarma ke stažení. Žáci si vypracují vlastní pracovní listy, tak jak to děláme ve škole, tj. klíčová slova + několik vlastních jednoduchých vět o tom, co mě zaujalo, na co jsem přišel, co bych doporučil spolužákům, co mi dělalo potíže a jak jsem je vyřešil, doporučení článku z čítanky atd. doplněno obrázky, mapkami, prostě všechno, co děti napadá v souvislosti s tématem. Tvořivosti se meze nekladou.

 

Když ukazuji na seminářích tyto vlastní knihy, které vznikají každému žákovi v průběhu roku, moc se účastnicím líbí. Je to prima i k opakování učiva, každá práce je očíslovaná s datem a vložena do euro desek a žáci si okamžitě zopakují pomocí klíčových slov to podstatné.

 

Zpětná vazba od rodičů - rodiče jsou spokojeni, je to srozumitelné, vítají práci podle učebnic, doma jsou i čtyři na jeden počítač/, posílají mi fotky, jak doma děti plní úkoly, jestli splní o jeden úkol víc nebo méně, to neřeším, chválím je za to, co zvládly.

15. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
Vedení škol

Anotace:

Tento webinář se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytuje účastníkům teoretické a hlavně praktické strategie pro efektivní podporu těchto žáků

Obsah webináře:

  1. Úvod do problematiky SVP:
    • Definice a legislativní rámec (vyhláška č. 27/2016 Sb.)
    • Typy speciálních vzdělávacích potřeb (SVP)
  2. Diagnostika a identifikace SVP:
    • Role školního poradenského pracoviště, pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center.
    • Proces diagnostiky, vypracování plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP)
  3. Podpůrná opatření:
    • Stupně podpůrných opatření a jejich aplikace v praxi
    • Příklady konkrétních opatření a jejich implementace ve třídě.
  4. Metody a strategie výuky:
    • Diferenciace a individualizace výuky
    • Praktické techniky pro diferenciaci výuky a přizpůsobení učebních materiálů, aby vyhovovaly potřebám všech žáků
  5. Inkluzivní prostředí ve třídě:
    • Vytváření respektujícího prostředí pro všechny žáky.
  6. Komunikace s rodinou žáka s SVP
    • Principy efektivní komunikace s rodinou žáka se SVP
  7. Diskuze a sdílení zkušeností:
    • Příklady úspěšné praxe které ukazují, jak efektivně integrovat žáky se speciálními potřebami do běžného vzdělávacího prostředí.
    • Sdílení osvědčených postupů z praxe.

Webinář je vhodný pro učitele 1. a 2. stupně, asistenty, speciální pedagogy, výchovné poradce, vychovatele. Je určen také dalším odborníkům, kteří pracují s dětmi v běžných třídách.

Čtenářské lekce a práce s textem

čtenářská gramotnost prakticky

1 210 Kč
ČJ

19. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

putování vějířWebinář je určen učitelům 1. stupně ZŠ, kteří chtějí rozvíjet čtenářské dovednosti žáků smysluplně, hravě a s opravdovým porozuměním. Zaměříme se na praktické ukázky čtenářských lekcí a práci s texty tak, aby podpořily aktivní zapojení žáků, kritické myšlení i radost ze čtení.

Na akci zazní zejména:

  • inspirace pro plánování a vedení lekcí
  • tipy na výběr vhodných textů
  • etody, které lze okamžitě využít ve výuce
  • propojení práce s textem s gramatickým učivem prvního stupně
  • praktické ukázky
  • zdokonalování čtenářských dovedností

Účastníci obdrží zdarma pomůcku Tvořivé dílny čtení v ceně 185 Kč. Od lektorky obdržíte materiály k práci s textem, které si budete moci upravit dle svého uvážení. 

Webinář je vhodný pro začínající i zkušené pedagogy, kteří hledají nové nápady a efektivní postupy pro moderní čtenářskou výuku.

M

20. 1. 2026, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

M 2016 Liberec

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící v přípravných třídách a na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M 1 v ceně 185 Kč. 

Na akci zazní zejména: 

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení M v 1. ročníku.
  • Vidění počtu prvků do 10 bez počítání po jedné.
  • Didaktická pomůcka „Mřížka s kolečky“ a dvě desítky koleček.
  • Rozšíření číselného oboru do 20. Názorné využití analogie s první desítkou.
  • Činnosti a hry na obchod s didaktickou pomůckou Papírové mince. Vyplácení, rozměňování, vracení. Hra na obchod.
  • Činnosti s číselnou osou.
  • Skryté obrázky (kódování obrázků)
  • Tvoření slovních úloh s názorem.
  • Numerace do dvaceti bez přechodu desítky.

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské…

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve 3. - 5. ročníku ZŠ

Tento soubor pracovních listů byl navržen k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků 3. až 5.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v …

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 4. a 5. roce výuky

NOVINKA !Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 4.–5. roce výuky na ZŠ.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení*. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku.

Domníváte-li se, že tu chybí Vaše škola, kontaktujte nás.

více

Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více