Metodika čtení a psaní s porozuměním ve 2. a 3. ročníku

Nové metodické příručky vás seznámí se základními přístupy a vybranými efektivními posupy činnostní výuky Českého jazyka. Autorkou metodik je paní Mgr. Alena Bára Doležalová, spoluautorka Slabikáře a Živé abecedy nakladatelství Nová škola .

Dostupnost Skladem
55 Kč
včetněDPH 0%

Cena bez DPH 55 Kč

- ks +

Další informace

Předkládané metody jsou vhodné pro každého žáka i učitele bez ohledu na to, s jakými učebnicemi učí. Metodiky se věnují jak gramatice, tak výuce čtení a psaní s porozuměním. Předkládané metody jsou prezentovány na pomůckách a materiálech Tvořivé školy a učebnicích a čítankách nakladatelství Nová škola.

Vstup dítěte do školy je významným mezníkem v jeho životě. Z hlediska vývojové psychologie končí v tomto období tzv. předškolní věk a začíná mladší školní věk. Aby dítě dobře zvládlo zahájení školní docházky, potřebuje zralost nejen fyzickou a psychickou, ale i kognitivní a pracovní.

Vývoj jedince neprobíhá nikdy přesně podle daných měřítek a tabulek. Ve stejném období dosáhne každé dítě různé úrovně dovedností. Pouze v obecných oblastech můžeme hovořit o dosahování přibližně stejných cílů. Mají-li jich děti dosahovat, potřebují, aby byl od prvopočátku všestranně podporován jejich rozvoj. Základem proto je vytvoření pole vzájemné důvěry a bezpečí mezi učitelem a žákem. Předpokladem k tomu je akceptace žáka, jeho rodičů a rodinných norem takových jaké jsou bez ambice je jakkoliv hodnotit, soudit nebo měnit. Úkolem učitele je ukázat žáků jaké normy kde platí, ne je nutit přijmout školní normy za své.

Zahájení povinné školní docházky přináší dítěti a jeho rodině řadu změn. Dítě se musí adaptovat na nové prostředí, akceptovat nové školní normy a přijmout novou roli žáka. Rodiče ve spolupráci se školou a učitelem mu to mohou vhodným přístupem usnadnit. Většina dětí se do školy těší a ze své přirozenosti touží po poznávání nových věcí. Mnoho rodičů klade velký důraz na to, aby jejich dítě bylo ve škole úspěšné. Myslí si totiž, že pokud bude mít jejich dítě dobré známky, bude moci jít studovat a bude tak mít zajištěn šťastnější život. Jedná se o pochopitelný a častý pocit, jehož kořeny jsou ukryté v těžkém živobytí předků.

Tato ambice rodičů vytváří na dítě i na učitele nepřiměřený tlak. Děti se pak přestávají učit ze své přirozené potřeby poznávat, ale pracují „pro své rodiče“, aby uspokojili jejich potřebu mít úspěšné dítě. Hlavní motivací dětí se tak velmi často stává strach z neúspěchu a touha po dobré známce, která rodičům udělá radost a dítěti dá chvilkový pocit „jsem v pořádku“.

Mnoho dětí, ale z různých příčin dosáhnout očekávaných výsledků a s tím spojených pocitů nemůže. A tak místo radosti z učení přichází frustrace z neúspěchu. Přesvědčit rodiče, že dobré známky ještě nejsou garancí šťastného života, je prakticky nemožné. Jediné, co může učitel udělat, je přijmout danou situaci, uznat pocity rodičů a akceptovat je jako ty nejlepší rodiče svého dítěte.

Autor: Mgr. Alena Bára Doležalová

Vydavatel: Tvořivá škola s.r.o.

Související produkty

Hodiny TV zábavně

Jak dosáhnout radosti z pohybu

9 750 Kč
TV

7. 7. 2025, 8. 7. 2025, 9. 7. 2025, 10. 7. 2025

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

ZŠ Velehrad, Salašská 300

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Vychovatel

Anotace:

Intenzivní vzdělávací kurz je určen zkušeným i začínajícím učitelům 1. a 2. stupně ZŠ, kteří vyučují Tělesnou výchovu. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

Obsahem kurzu budou:

  • Zábavné aktivity v rušné části, rozcvičce, hlavní části a strečinku s využitím hudby
  • Gymnastika na nářadí
  • Gymnastické aktivity inspirované parkourem, akrojógou, cirkusovou akrobacií a psychomotorikou
  • Švihadlo jako součást rozvoje rytmických schopností
  • Zábavné, taneční a rytmické hry
  • Tvorba tanečních kombinací a vazeb – různé metodické postupy
  • Náměty pro motivaci žáků k pohybové aktivitě, radost z pohybu
  • Improvizace a kreativita v tělesné výchově

 

Čtenářské dílny ve 3. - 5. ročníku ZŠ

a další náměty pro výuku k podpoře čtení

9 750 Kč
ČJ

7. 7. 2025, 8. 7. 2025, 9. 7. 2025, 10. 7. 2025

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

ZŠ Velehrad, Salašská 300

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ, ukázky práce budou směřovat zejména na žáky 3.-5. tříd. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Pracovní listy pro dílny čtení v ceně 185 Kč.

Těšte se na:

  • vysvětlení rozdílu mezi čtenářskou lekcí a dílnou čtení
  • diskuze na téma čítanky a mimočítanková četba
  • funkce, organizace, metody, pravidla dílny čtení
  • čtenářské strategie (shrnování, otázky, vysvětlování, předvídání, …)
  • praktické ukázky (např. klíčová dírka, ostrov, selfie, Vennuv diagram, Katapult, Varianty příběhu)
  • mezipředmětové vztahy: propojení s dramatizací, výtvarnou výchovou
  • dílna psaní za využití organizérů
  • náměty na záznamy o knihách (čtenářské deníky)

Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

M

7. 7. 2025, 8. 7. 2025, 9. 7. 2025, 10. 7. 2025

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

ZŠ Velehrad, Salašská 300

2. stupeň ZŠ

Anotace:

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 2. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M v 7. ročníku v ceně 185 Kč.

Náměty do hodin a jednotlivé činnosti si vyzkoušíte také prakticky.

Těšte se na:

  • Činnostní vytváření představy nových číselných oborů s využitím různorodých jednoduchých pomůcek.
  • Úsudkové počítání – řešení slovních úloh ze života a jejich obměny – jednoduché zápisy spojené s činnostmi. Nákresy slovních úloh, které pomáhají žákům porozumět zadání úlohy.
  • Činnostní učení geometrie, geometrické rozcvičky. Geometrická zobrazení činnostně. Základy rýsování a základní geometrické výpočty.
  • Matematické slovní vyjadřování. Práce s informacemi, využití počítačové techniky.
  • Práce s geobordem.
  • Ukázka práce s kartami ANO, NE a A, B, C.
  • Didaktické hry.
  • Tvořivá práce s pomůckou pracovními karty a šablony pro činnostní učení v 6. a 7. ročníku.
  • Náměty pro projektové vyučování.
  • Základy finanční matematiky.Řešení jednoduchých ekonomických problémů z praxe.
  • Orientace v tabulkách, diagramech a grafech

Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku. Přejete-li si sem zařadit i Vaši školu, kontaktujte nás.

více

Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více