Environmentální výchova ve výuce čtení s porozuměním

Stejně jako mnohá mezipředmětová propojení jsou také ve výuce čtení a psaní velice dobře zařaditelná mnohá průřezová témata. Podle RVP však nemusí být všechna průřezová témata zařazena v každém ročníku. Žákům 2. - 3. ročníku bude velmi dobře srozumitelná tématika z oblasti Environmentální výchova.

Texty a náměty pro práci by měly vycházet ze situací, které jsou žákům blízké, o kterých něco vědí, které je mohou zajímat. Tak mohou uplatnit také své vlastní zkušenosti, znalosti a dovednosti. Z těchto hledisek jsou velmi vhodné k zařazování do vyučování čtení a psaní ve 2. - 3. ročníku právě náměty z prvouky. Také propojení s výchovnými předměty vhodně doplňuje výuku a umožňuje žákům vnímat tématiku všemi možnými smysly.

Sdílet na Facebooku

Environmentální výchova – podpora ochrany životního prostředí

Zákon č. 17/1992 Sb., O životním prostředí, definuje životní prostředí takto: "vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem jejich dalšího vývoje. Jeho složkami jsou zejména: ovzduší, voda, horniny, půda, organismy, ekosystémy a energie".

Environmentální výchova  je výchovou k odpovědnému zacházení s životním prostředím a měla by být součástí jak základního, tak odborného a vysokoškolského vzdělávání. Ve výuce Čj ve 2. a 3. ročníku je proto v rámci průřezových témat vhodné zařazovat seznámení se základy environmentální výchovy.

Environmentání výchova vede žáky k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí a k poznání odpovědnosti za jednání společnosti i každého jedince. Vede žáky k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní stylu hodnotovou orientaci žáků.

 

Základní témata environmentální výchovy (EV) jsou naplňována v těchto oblastech:

1. Ekosystémy – les, pole, vodní zdroje, moře, lidské sídlo (město, vesnice)…

2. Základní podmínky života – ovzduší, voda, půda, energie, přírodní zdroje…

3. Lidské činnosti a problematika životního prostředí – ochrana přírody; vliv zemědělství, dopravy, průmysl na životní prostředí; odpady a hospodaření s nimi; změny v krajině…

4. Vztah člověka k prostředí – naše obec a okolí, zdravý životní styl, prostředí a zdraví, chování v přírodě, regionální ekologický problém…

Pro žáky 2. a 3. ročníku jsou to zejména témata:

- společenství zvířat a rostlin – les, louka, vodní zdroje, moře, naše město, vesnice, region

- základní podmínky pro život zvířat, rostlin, člověka, jejich vzájemné propojení a význam

- znečišťování životního prostředí a cesty k nápravě (hospodaření s odpady, šetření energií,  alternativní energie, možnosti snižování znečišťování ovzduší)

- ochrana přírody, chování v přírodě

- prostředí nejbližší žákům – domov a jeho okolí, město, vesnice, region

 

Úkoly EV:

- vést děti k poznávání přírody

- vést děti k postupnému chápání elementárních vztahů a souvislostí mezi jevy a ději v přírodě i společnosti

- vychovávat v dětech smysl pro krásu v přírodě a estetiku prostředí

- vytvářet podmínky pro vznik správných mezilidských vztahů

- vést k postupnému chápání významu přírody pro život člověka

- vytvářet potřebu pečovat o přírodu a život v ní, chránit ji jako nepostradatelnou součást životního prostředí člověka

 

Prostředky EV:

1. Hra je základním prostředkem. Může mít různé podoby (tvořivá, námětová, s přírodním materiálem, didaktická), vždy ale směřuje k splnění námi zvolených cílů.

2. Každodenní činnosti – běžné činnosti, které objasňují, podporují a upevňují význam dodržování určitého denního a týdenního režimu, základních hygienických návyků, užívání návyků sebeobsluhy, udržování pořádku, rozvoj smyslu pro estetiku prostředí.

3. Setkávání s uměním – vytváření vztahu k přírodě prostřednictvím literárních textů, výtvarného umění, hudby.

4. Vycházky, výlety do přírody – chování v přírodě, ochrana rostlin a živočichů, pozorování a vnímání prostředí, ve kterém žijeme.

5. Účast na programech ekologických center, aktivitách školy, města či místních organizací apod. (Den Země, třídění odpadu, výsadba okrasných rostlin, stromů)

6. Získávání informací z knih, encyklopedií, naučných DVD, apod.

7. Využívání informačních technologií – internet (např. informace k problematice, aktuální informace o stavech ovzduší apod.). 

 

Náměty pro některé aktivity:

1. Aktivity vedoucí k orientaci v blízkém okolí školy, k základní orientaci v obci (pozorování prostředí, úvahy o jeho kvalitě či případném zlepšení, uvědomování si zdrojů možného znečištění prostředí).

2. Pozorování prostředí bydliště (město, vesnice), budovy, obchody, úřady, instituce, továrny, (některé je vhodné podle možností navštívit).

3. Při běžném vyučování i při vycházce využívat vhodných situací k uvědomování si možného nebezpečí a učit děti, jak mu přecházet (dopravní situace, kontakty s cizími lidmi, se zvířaty, léky, jedovatými rostlinami, technickými přístroji, neznámými předměty a s jevy jako je např. bouřka, požár, povodeň atp.

4. Pozorování změn v přírodě v závislosti na ročním období. Jednoduché formy záznamu (kresba, volba znaků, záznam do tabulek apod.).

5. Pozorování přírodního okolí, pojmenovávání všech prvků (krajina, živá i neživá příroda).

6. Praktické činnosti s věcmi z různých materiálů (papír, dřevo, textil, kov, plast, sklo), poznávání jejich vlastností, aktivní třídění.

7. Praktické činnosti s přírodninami, poznávání jejich vlastností.

8. Hry s ekologickou tématikou (pexesa, domina, lota, stolní hry s kostkou, hry s obrázky).

9. Pojmenovávání určitých společenství rostlin a živočichů v okolí (les, louka, pole park, zahrada, vodní zdroje), uvědomování si jejich významu, pochopení významu zeleně pro naše ovzduší.

10. Získávání bližších informací o některých nejznámějších zvířatech a rostlinách ze zvolených ekosystémů (savci, ptáci, hmyz, stromy, keře, byliny).

11. Vytváření pravidel pro chování v různých situacích a prostředích.

12. Porozumění obecně známým obrázkům (piktogramům), které připomínají vhodné chování v daném prostředí (nejen v přírodě, ale i ve společnosti), schopnost jednoduchá pravidla pojmenovat a učit se je dodržovat.

11. Praktické činnosti (podle aktuálních možností)

– jednoduché pokusy k poznání vlastností vody a jejich skupenství, uvědomování si koloběhu vody v přírodě a význam vody pro život

– péče o pokojové rostliny, pozorování podmínek k životu rostlin (zalévání, kypření, přesazování)

– pěstování některých rostlin (setí, rychlení klíčení, setí a sázení)

– pomoc zvířatům v zimě (krmelec, krmítko)

– společná péče o nějaké zvířátko, uvědomování si podmínek a potřeb živočichů

– třídění odpadů

– činnosti pro zlepšení prostředí ve třídě, v okolí školy, v místě bydliště.

K aktivitám a činnostem můžeme také využít vhodné karty ze souborů Pracovní karty a šablony pro činnostní učení Čj v 0. - 5. ročníku.

 

Návrhy na projekty v rámci EV

Recyklohraní - Jedná se o školní recyklační program pod záštitou MŠMT ČR, jehož cílem je prohloubit znalosti žáků v oblasti třídění a recyklace odpadů a umožnit jim osobní zkušenost se zpětným odběrem baterií a použitých drobných elektrozařízení. Školy si vyrobí nebo obdrží nádoby na sběr baterií a drobného elektroodpadu.

V budově ZŠ je možné odevzdat:vybité baterie (tužkové, ploché apod.), drobné nefunkční elektrozařízení (klávesnice, rádia, žehličky, CD a DVD mechaniky, součástky z počítačů, rychlovarné konvice, mobilní telefony aj.).

Kromě sběru odpadu žáci plní průběžně zadané úkoly. Za splněné úkoly a odevzdaný materiál do kontejnerů obdrží body a za ně na konci soutěže obdrží vhodné dárky.

 

Uklidíme si svět – projekt je zaměřený na podporu ekologické výchovy, v rámci projektu žáci uklidí např. okolí školy. S žáky můžeme hovořit o tom, jaké odpadky byly nejčastější a jakým způsobem se ocitly ve volné přírodě. Možné je také aktivní zapojení celé školy např. v rámci oficiální soutěže na www.uklidmesisvet.cz společnosti ELEKTROWIN a.s.

 

Prameny:

Doležalová, A. Metodika činnostního učení čtení s porozuměním ve 2. a 3. ročníku. Tvořivá škola, 2012

Rosecká, Z. a kol. Malá didaktika činnostního učení. Tvořivá škola, 2004

15. 1. 2026, zahájení v 13:15

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
Vedení škol

Anotace:

Tento webinář se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytuje účastníkům teoretické a hlavně praktické strategie pro efektivní podporu těchto žáků

Obsah webináře:

  1. Úvod do problematiky SVP:
    • Definice a legislativní rámec (vyhláška č. 27/2016 Sb.)
    • Typy speciálních vzdělávacích potřeb (SVP)
  2. Diagnostika a identifikace SVP:
    • Role školního poradenského pracoviště, pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center.
    • Proces diagnostiky, vypracování plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP)
  3. Podpůrná opatření:
    • Stupně podpůrných opatření a jejich aplikace v praxi
    • Příklady konkrétních opatření a jejich implementace ve třídě.
  4. Metody a strategie výuky:
    • Diferenciace a individualizace výuky
    • Praktické techniky pro diferenciaci výuky a přizpůsobení učebních materiálů, aby vyhovovaly potřebám všech žáků
  5. Inkluzivní prostředí ve třídě:
    • Vytváření respektujícího prostředí pro všechny žáky.
  6. Komunikace s rodinou žáka s SVP
    • Principy efektivní komunikace s rodinou žáka se SVP
  7. Diskuze a sdílení zkušeností:
    • Příklady úspěšné praxe které ukazují, jak efektivně integrovat žáky se speciálními potřebami do běžného vzdělávacího prostředí.
    • Sdílení osvědčených postupů z praxe.

Webinář je vhodný pro učitele 1. a 2. stupně, asistenty, speciální pedagogy, výchovné poradce, vychovatele. Je určen také dalším odborníkům, kteří pracují s dětmi v běžných třídách.

Čtenářské lekce a práce s textem

čtenářská gramotnost prakticky

1 210 Kč
ČJ

19. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

putování vějířWebinář je určen učitelům 1. stupně ZŠ, kteří chtějí rozvíjet čtenářské dovednosti žáků smysluplně, hravě a s opravdovým porozuměním. Zaměříme se na praktické ukázky čtenářských lekcí a práci s texty tak, aby podpořily aktivní zapojení žáků, kritické myšlení i radost ze čtení.

Na akci zazní zejména:

  • inspirace pro plánování a vedení lekcí
  • tipy na výběr vhodných textů
  • etody, které lze okamžitě využít ve výuce
  • propojení práce s textem s gramatickým učivem prvního stupně
  • praktické ukázky
  • zdokonalování čtenářských dovedností

Účastníci obdrží zdarma pomůcku Tvořivé dílny čtení v ceně 185 Kč. Od lektorky obdržíte materiály k práci s textem, které si budete moci upravit dle svého uvážení. 

Webinář je vhodný pro začínající i zkušené pedagogy, kteří hledají nové nápady a efektivní postupy pro moderní čtenářskou výuku.

M

20. 1. 2026, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

M 2016 Liberec

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící v přípravných třídách a na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M 1 v ceně 185 Kč. 

Na akci zazní zejména: 

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení M v 1. ročníku.
  • Vidění počtu prvků do 10 bez počítání po jedné.
  • Didaktická pomůcka „Mřížka s kolečky“ a dvě desítky koleček.
  • Rozšíření číselného oboru do 20. Názorné využití analogie s první desítkou.
  • Činnosti a hry na obchod s didaktickou pomůckou Papírové mince. Vyplácení, rozměňování, vracení. Hra na obchod.
  • Činnosti s číselnou osou.
  • Skryté obrázky (kódování obrázků)
  • Tvoření slovních úloh s názorem.
  • Numerace do dvaceti bez přechodu desítky.

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské…

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve 3. - 5. ročníku ZŠ

Tento soubor pracovních listů byl navržen k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků 3. až 5.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v …

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 4. a 5. roce výuky

NOVINKA !Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 4.–5. roce výuky na ZŠ.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení*. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku.

Domníváte-li se, že tu chybí Vaše škola, kontaktujte nás.

více

Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více