PRO RODIČE - Desatero domácího učení. Jak se učit doma s dětmi

Asi už jste zjistili, že učit se doma s vlastními dětmi je pro někoho, kdo se tomu nikdy přímo nevěnoval, celkem náročné. Pokud ale dodržíte těchto pár základních pravidel, půjde to snadno, a ještě můžete s vaším dítětem prožít hezké chvíle.

Nechat vše jenom na on – line učebních materiálech sice pohodlné, ale ne úplně ideální. „Aby se totiž aktivovala ta správná mozková centra, je nezbytné zapojit ruce dítěte. Šikovnost rukou se mění v šikovnost myšlení. A o tom je právě činnostní učení. Jak tedy přistoupit k učení dětí doma?

Sdílet na Facebooku
1. Nastavte si pravidla a bezpečné hranice

Dítě se musí cítit v bezpečí pevných hranic. A potřebuje od Vás nastavit, co se bude dít. Když se velcí postarají, může dítě zůstat dítětem. Například: "Teď jsi doma a nastavíme si to tak, že se budeme učit vždy dopoledne a odpoledne. Až uděláš, co ti zadám já nebo paní učitelka, skončíme. Rozsah (zejména u některých dětí) je lépe ohraničit splněním úkolů než časem.

Poznámka: Jsou totiž, které zvládnou daný čas promarnit - dělají, že pracují, ale myslí na něco jiného. Navíc se dítě učí samo (s naší dopomocí) stanovit si přiměřené cíle a hospodařit s časem.
Příklad: Dopoledne si dítě z každého předmětu splní úkol zadaný paní učitelkou (cca 1 hod.) a odpoledne má od rodiče zadané procvičování na PC a čtení nahlas (taky asi 1 hod.). Ví, že když nesplní, tak nemá hry na mobilu (30 min.). Takže teď za mnou chodí, jestli už se může jít učit ;-)

2. Vytvořte pracovní místo, kde se budete učit

Ideálně pořád stejné. Připravte si materiál – pomůcky, sešity. Vytváření pracovního místa je už samo o sobě učením (kompetence pracovní). Zapojte proto dítě a učte ho udržovat si na tomto místě pořádek.

3. Stanovte si cíl. Zvolte učivo. Zkuste dítě motivovat

Nejlepší motivace je příběhem. „No to jsem zvědavý, co se dneska naučíme.“ Sladkosti a hraní na PC, nejsou sice úplně ideální, ale v dané situaci se toho – v rozumné míře – nemusíte bát.

4. Hledejte spolu s dítětem, co už umí

Vracejte se v učivu dozadu tak dlouho, až dojdete k místu, které dítě umí. A dále postupujte vždy od jednoduchého ke složitějšímu, až když si budete jisti, že danou látku dítě ovládá.

5. Jednotlivé postupy dělejte krátce

Rozumné je postup (předmět, učivo) změnit, dokud dítě baví. „A teď zkusíme něco jiného.“ Nenechte dítě, aby se učením „otrávilo“.

6. Netlačte na výkon

Platí, že klid a trpělivost jsou základ. Když to nejde, tak to nejde. Půjde to příště. Zachovejte klid. Pokud ucítíte, že na vás jde rozčilenost, okamžitě přestaňte!

7. Nechte dítěti prostor, ať co nejvíce věcí a jevů objeví samo

To samozřejmě neznamená, že ho v tom necháte plácat. Propojte výuku s jeho životem a dalšími věcmi. Nechte ho, ať o tom, co dělá, mluví svým jazykem. A učte ho, aby si po sobě výsledek samo zkontrolovalo.

8. Dítěti umožněte zažívat pocit úspěchu

To je nesmírně důležité. Nebuďte perfekcionisté. Obrovský úspěch je už to, že dítě pracuje. Vždyť se to teprve učí!

9. Chvalte dítě za vše, co se mu daří

Řekněte mu, jak jste na něj pyšní, že s vámi pracuje, že vás poslouchá, jak mluví, že se soustředí. Dejte mu důvěru, že to zvládne. A na konci vyjádřete uznání, jak jste to spolu zvládli.

10. Váš vztah s vaším dítětem je nejvíc. Nedovolte, aby ho učení ničilo.

Buďte pro něj přítomní emočně. Uznejte jeho pocity, i pro něj je to těžké období. Dítě vnímá naše strachy. Netlačte to hlavou – co by se mělo, jaké je. Důležitější, než co se dítě naučí, je váš vztah. Byla by škoda poškodit ho kvůli snaze dítě něco mermomocí naučit.
Není nic neobvyklého, že se dítě může začít vnitřně bránit a ani neví proč. „Pokud se vám dítě takzvaně „blokne“, netlačte a raději další učení odložte. Obejměte ho a řekněte, že víte, co cítí a dělejte něco jiného, co dítě baví. Něco skutečně lehkého, veselého, kde bude moci uspět.“
Pokud už se vaše dítě uzavřelo nebo vám přetekl pohár trpělivosti, nebuďte z toho nešťastní, je to normální. Běžte za dítětem, dotkněte se ho a řekněte mu, že vaše rozčilení nepatřilo jemu. „Řekněte mu, že to byla vaše bezmoc, zoufalství, či strach… Dítě vás vezme na milost a nejspíš se samo bude chtít přitulit. Ono vás totiž miluje. A teď zamáčkněte slzy a běžte to udělat,“.

Pokud se chcete vašim dětem věnovat skutečně smysluplně a efektivně, nabízíme vám praktické sety pro činnostní učení – Karty a šablony pro činnostní učení v Matematice (1-9), Geometrii (1-5) , Českém jazyce (1-5), Angličtině (1. stupeň) a Prvouce (1-3). Stačí si vybrat příslušný ročník.

Najdete je v našem e-shopu i s ukázkami.
český jazyk/ matematika/ angličtina/ prvouka
 

15. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
Vedení škol

Anotace:

Tento webinář se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytuje účastníkům teoretické a hlavně praktické strategie pro efektivní podporu těchto žáků

Obsah webináře:

  1. Úvod do problematiky SVP:
    • Definice a legislativní rámec (vyhláška č. 27/2016 Sb.)
    • Typy speciálních vzdělávacích potřeb (SVP)
  2. Diagnostika a identifikace SVP:
    • Role školního poradenského pracoviště, pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center.
    • Proces diagnostiky, vypracování plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP)
  3. Podpůrná opatření:
    • Stupně podpůrných opatření a jejich aplikace v praxi
    • Příklady konkrétních opatření a jejich implementace ve třídě.
  4. Metody a strategie výuky:
    • Diferenciace a individualizace výuky
    • Praktické techniky pro diferenciaci výuky a přizpůsobení učebních materiálů, aby vyhovovaly potřebám všech žáků
  5. Inkluzivní prostředí ve třídě:
    • Vytváření respektujícího prostředí pro všechny žáky.
  6. Komunikace s rodinou žáka s SVP
    • Principy efektivní komunikace s rodinou žáka se SVP
  7. Diskuze a sdílení zkušeností:
    • Příklady úspěšné praxe které ukazují, jak efektivně integrovat žáky se speciálními potřebami do běžného vzdělávacího prostředí.
    • Sdílení osvědčených postupů z praxe.

Webinář je vhodný pro učitele 1. a 2. stupně, asistenty, speciální pedagogy, výchovné poradce, vychovatele. Je určen také dalším odborníkům, kteří pracují s dětmi v běžných třídách.

Čtenářské lekce a práce s textem

čtenářská gramotnost prakticky

1 210 Kč
ČJ

19. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

putování vějířWebinář je určen učitelům 1. stupně ZŠ, kteří chtějí rozvíjet čtenářské dovednosti žáků smysluplně, hravě a s opravdovým porozuměním. Zaměříme se na praktické ukázky čtenářských lekcí a práci s texty tak, aby podpořily aktivní zapojení žáků, kritické myšlení i radost ze čtení.

Na akci zazní zejména:

  • inspirace pro plánování a vedení lekcí
  • tipy na výběr vhodných textů
  • etody, které lze okamžitě využít ve výuce
  • propojení práce s textem s gramatickým učivem prvního stupně
  • praktické ukázky
  • zdokonalování čtenářských dovedností

Účastníci obdrží zdarma pomůcku Tvořivé dílny čtení v ceně 185 Kč. Od lektorky obdržíte materiály k práci s textem, které si budete moci upravit dle svého uvážení. 

Webinář je vhodný pro začínající i zkušené pedagogy, kteří hledají nové nápady a efektivní postupy pro moderní čtenářskou výuku.

M

20. 1. 2026, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

M 2016 Liberec

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící v přípravných třídách a na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M 1 v ceně 185 Kč. 

Na akci zazní zejména: 

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení M v 1. ročníku.
  • Vidění počtu prvků do 10 bez počítání po jedné.
  • Didaktická pomůcka „Mřížka s kolečky“ a dvě desítky koleček.
  • Rozšíření číselného oboru do 20. Názorné využití analogie s první desítkou.
  • Činnosti a hry na obchod s didaktickou pomůckou Papírové mince. Vyplácení, rozměňování, vracení. Hra na obchod.
  • Činnosti s číselnou osou.
  • Skryté obrázky (kódování obrázků)
  • Tvoření slovních úloh s názorem.
  • Numerace do dvaceti bez přechodu desítky.

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské…

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve 3. - 5. ročníku ZŠ

Tento soubor pracovních listů byl navržen k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků 3. až 5.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v …

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 4. a 5. roce výuky

NOVINKA !Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 4.–5. roce výuky na ZŠ.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení*. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku.

Domníváte-li se, že tu chybí Vaše škola, kontaktujte nás.

více

Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více