Pohádky a rozvoj čtení s porozuměním

Zvláštní místo u dětí mladšího školního věku mají pohádky. Pohádky jsou u dětí oblíbené pro jejich jednoduchý děj, časté opakovaní určitých dějových prvků, možnost jejich zapamatování. Pohádky napomáhají u dětí k rozvoji vyjadřování, řeči, komunikačních dovedností, rozvíjejí jejich vnímání časové posloupnosti, podporují fantazii, napomáhají k pochopení různých modelů jednání, chování, dají se výchovně využít. Při jejich vyprávění, další komunikaci s rodiči, učiteli, kamarády, spolužáky, při činnostech a hrách s pohádkami se děti rozvíjejí také společensky a citově. Pohádky podporují tvořivost, schopnost vyjadřovat pocity, prožitky ze slyšeného (vyjádření výtvarné, hudební, pohybové, dramatizace atp.). Jsou oblíbené také pro nadpřirozené bytosti v nich, kouzla a čáry, tajemno a vítězství dobra nad zlem, pomáhají rozvíjet smysl pro posuzování jednání postav apod.

Sdílet na Facebooku

K práci o pohádkách můžeme využít pomůcku Pohádkové obrázkové osnovy– pomůcka obsahuje obrázkové osnovy 8 nejznámějších pohádek (např. O Budulínkovi, O Smolíčkovi, Perníková chaloupka, …) a jednoduché texty k jednotlivým obrázkům. Soubor je doplněn o listy s náměty na další tvořivou práci.

K rozvoji slovní zásoby pro vyprávění pohádek či práci s nimi se hodí také pracovní list č. 7 ze souboru Pracovní karty a šablony pro činnostní učení Čj ve 2. ročníku.

Práce s pomůckou Pohádkové obrázkové osnovyčtení

Úkoly a cíle pracovních listů:

• seznámení s nejznámějšími pohádkami

• rozvoj schopnosti naslouchat a sledovat děj podle obrázků

• rozvoj paměti a fantazie

• rozvoj slovní zásoby a vyjadřovacích schopností při reprodukci a práci s pohádkou

• rozvoj schopnosti po určitou dobu se soustředit

• rozvoj vnímání časové posloupnosti děje, rozvoj logického myšlení

• rozvoj čtenářských dovedností při čtení textů

• rozvoj a podpora čtení s porozuměním při čtení textů a práci s větami

• rozvoj jemné motoriky (stříhání, řazení, vybarvování)

• rozvoj jazykových dovedností při práci s texty

• rozvoj schopnosti vžít se do role – dramatizace.

 

Náměty pro práci:

A/ s obrázky

• poslech pohádky, kterou vypráví nebo čte rodič, učitel

• sledování děje podle obrázků

• rozhovor o pohádce a jednotlivých obrázcích

• opakované vyprávění, zadávání otázek vhodných k pohádkám (Jak se Smolíček zachoval? Jak se zachovaly jeskyňky? Kdo je na obrázku? Jaké věci jsou na obrázku?)

• spoluvyprávění – větší část vypráví dospělý, děti vhodně doplňují chybějící pasáže (většinou klíčové věty)

• opakovaná reprodukce podle obrázků s postupně se zmenšující pomocí dospělého

• samostatné vyprávění pohádky podle obrázků

• řazení rozstříhaných obrázků podle vyprávění, podle čteného textu, podle vět k textu

• samostatné řazení obrázků bez vyprávění

• hledání chyby v daném pořadí obrázků

• obměna a doplňování vyprávěbní (rozvoj fantazie, tvořivosti)

• doplňování pohádek dalšími vhodnými říkankami, jazykolamy, popěvky

• dramatizace s loutkami, maňásky, vlastní dramatizace

• mezipředmětové využití (výtvarné a pracovní činnosti)

• výchovné využití.

 

B/ s texty, větami

• čtení textu, vyhledávání vhodného obrázku

• práce s obrázkovou osnovou, osnovou z vět

• přiřazování vět k obrázkům (podpora čtení s porozuměním) a naopak

• aktivity a činnosti s částí textu v rámci procvičování jazykového učiva v Čj (zařazování úkolů z témat – Věta, slovo, slabika, slovní význam apod.)

• využití pro práci v Čj – slohový výcvik, vyprávění, osnova

• využití textů a vět k aktivitám pro psaní s porozuměním (najdi, podtrhni, vypiš, opiš, sestav)

• poslech a čtení jiných známých verzí pohádek, sledovat shody a rozdíly

• rozvoj fantazie – vymýšlení vlastních částí pohádky (Jak by to mohlo být, kdyby.).

 

C/ s kartičkami se jmény pohádek a postav

• přiřazování jednotlivých názvů pohádek, postav z pohádek k ukázkám z pohádek

• třídění podle zadání učitele

• aktivity a činnosti jednotlivců, dvojic či skupin

• didaktické hry (např. hádej, kdo jsem, ze které jsem pohádky, které pohádkové postavy k sobě patří apod.).

 

 

Prameny:

Doležalová, A. Metodika činnostního učení čtení s porozuměním ve 2. a 3. ročníku. Tvořivá škola, 2012

Rosecká, Z. a kol. Malá didaktika činnostního učení. Tvořivá škola, 2004

M

20. 3. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

Pojďte se s námi podívat, jaké pomůcky a postupy lze využívat v matematice na 1. stupni ZŠ! Naučte matematiku celou třídu, trvale a zábavně. Webinář je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ, případně jejich asistenty.

Na akci zazní zejména:

  • činnostní učení - zásady
  • používané pomůcky při činnostním učení (kartičky, kolečka, ...)
  • pracovní karty a šablony pro činnostní učení
  • mezipředmětové vztahy, zařazování projektů
  • význam her ve vyučování
  • aktivity na upevnění a procvičení učiva
  • praktické nápady do hodin matematiky:    
    • násobení a dělení
    • počítání s přechodem přes desítku
    • sčítání a odčítání
    • práce s číselnou osou

V rámci webináře budete mít možnost si některé aktivity i prakticky vyzkoušet z pozice žáka. Vítáme aktivní přístup účastníků.

 

TV

24. 3. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

Zdravý pohyb ve výuce TV„Cvičení s využitím prvků terapeutické jógy, dětské jógy.

Na webináři:

  • zažijete aktivní cvičení terapeutické jógy
  • se naučíte cvičit sestavu vhodnou pro začátečníky i pokročilejší cvičence
  • dostanete návod na nácvik jednotlivých pozic vedoucích ke správnému držení těla a jejich uplatnění v hodinách TV, či v tělovýchovných chvilkách.
  • získáte některé tipy na pohybové aktivity tematicky laděné na roční období jaro
  • na závěr se můžete těšit na ukázkovou hodinu tematicky zaměřenou na Pozdrav slunci a pozdrav měsíci s využitím nacvičených pozic a příběhu pro děti

Během webináře doporučujeme mít na sobě cvičební úbor nebo pohodlné oblečení, připravte si podložku a deku.

Kurz je určen pedagogům 1. stupně ZŠ, předkládané aktivity jsou pak vhodné zejména pro žáky 0.-3. ročníku ZŠ. Vhodné do šablon II.

Jak se stát spokojeným partnerem

aneb co skrývá partnerova duše

540 Kč

25. 3. 2025, zahájení v 20:00

2 vyučovací hodiny

WEBINÁŘ

Rodiče

Anotace:

Přejete si mít zdravý vztah nebo rodinu, kde se oba partneři cítí spokojení? V tomto webináři se zaměříme jak na hlubší poznání role partnera, tak především na klíčové nevědomé síly a zákonitosti, které určují kvalitu vztahu a to, jak se v něm partneři cítí. Ukážeme si hlavní úskalí partnerství/manželství a povíme si, co můžeme jako partneři udělat, abychom se my i náš partner spolu cítili šťastní a spokojení. Nabízíme Vám 90 minut, které změní váš partnerský život.

Všichni absolventi obdrží osvědčení o absolvování akce.

Obsah webináře:

  1. Nevědomé příčiny konfliktů
  2. Původní rodina, rod, očekávání, projekce, archetypy
  3. Práce na partnerských hranicích
  4. Typy partnerských válek
  5. Minimum respektu vzájemné podpory
  6. Lekce efektivní partnerské komunikace
  7. Elegantní řešení konfliktů

Volně navazující webináře:

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku. Přejete-li si sem zařadit i Vaši školu, kontaktujte nás.

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více