První pohádky jsou u dětí oblíbené pro jejich jednoduchý děj, časté opakovaní určitých dějových prvků, možnost jejich zapamatování. Pohádky napomáhají u dětí k rozvoji vyjadřování, řeči, komunikačních dovedností, rozvíjejí jejich vnímání časové posloupnosti, podporují fantazii, napomáhají k pochopení různých modelů jednání a chování. Při jejich vyprávění a následné komunikaci s rodiči se děti rozvíjejí také společensky a citově. Pohádky podporují tvořivost a schopnost vyjadřovat pocity - prožitky ze slyšeného.
Pomůcka Pohádkové obrázkové osnovy umožňuje:
• seznámení s nejznámějšími pohádkami
• rozvoj schopnosti naslouchat a sledovat děj podle obrázků
• rozvoj paměti a fantazie
• rozvoj slovní zásoby a vyjadřovacích schopností při reprodukci a práci s pohádkou
• rozvoj schopnosti po určitou dobu se soustředit
• rozvoj vnímání časové posloupnosti děje, rozvoj logického myšlení
• rozvoj čtenářských dovedností při čtení textů
• rozvoj a podpora čtení s porozuměním při čtení textů a práci s větami
• rozvoj jemné motoriky (stříhání, řazení, vybarvování)
• rozvoj jazykových dovedností při práci s texty
• rozvoj schopnosti vžít se do role – dramatizace.
NÁMĚTY PRO PRÁCI S POMŮCKOU
A) Činnosti s obrázky
1. Poslech pohádky, kterou vypráví nebo čte rodič, učitel a sledování děje podle obrázků. Rozhovor o pohádce a jednotlivých obrázcích.
2. Opakované vyprávění, zadávání otázek vhodných k pohádkám (Jak se Smolíček zachoval? Jak se zachovaly jeskyňky? Kdo je na obrázku? Jaké věci jsou na obrázku?)
3. Spoluvyprávění – větší část vypráví dospělý, děti vhodně doplňují chybějící pasáže (většinou klíčové věty)
4. Opakovaní pohádky podle obrázků s postupně se zmenšující pomocí dospělého
5. Samostatné vyprávění pohádky dítětem podle obrázků.
6. Řazení rozstříhaných obrázků podle vyprávění, podle čteného textu, podle vět k textu
7. samostatné řazení obrázků bez vyprávění
8. Dramatizace s loutkami, maňásky, vlastní dramatizace
B) Činnosti s texty a větami
1. Čtení textu, vyhledávání vhodného obrázku.
2. Práce s obrázkovou osnovou, osnovou z vět
3. Přiřazování vět k obrázkům (podpora čtení s porozuměním) a naopak
4. Aktivity a činnosti s částí textu v rámci procvičování jazykového učiva v Čj (zařazování úkolů z témat – Věta, slovo, slabika, slovní význam apod.)
5. Využití textů a vět k aktivitám pro psaní s porozuměním (najdi, podtrhni, vypiš, opiš, sestav)
6. Poslech a čtení jiných známých verzí pohádek, sledovat shody a rozdíly
7. rozvoj fantazie – vymýšlení vlastních částí pohádky (Jak by to mohlo být, kdyby.).
8. Didaktické hry - hádej, kdo jsem, ze které jsem pohádky, které pohádkové postavy ke mě patří apod.).
Přejeme příjemnou zábavu.
Pomůcka Pohádkové obrázkové osnovy
Webinář je určen učitelům 1. stupně ZŠ, kteří chtějí rozvíjet čtenářské dovednosti žáků smysluplně, hravě a s opravdovým porozuměním. Zaměříme se na praktické ukázky čtenářských lekcí a práci s texty tak, aby podpořily aktivní zapojení žáků, kritické myšlení i radost ze čtení.