KONFERENCE PROJEKTU ČTENÍ A PSANÍ S POROZUMĚNÍM - PRAHA 2011

 

Letošní ročník Konference Tvořivých škol byl zaměřen především na efektivní práci s interaktivní tabulí ve výuce Čj základních škol. Program byl doplněn příspěvky o činnostním učení a možnostech osobnostního rozvoje učitelů. Konference byla pořádána v rámci projektu Čtení a psaní s porozuměním.

 

Sdílet na Facebooku

 

Cílem projektu je rozvoj čtení a psaní s porozuměním, zvyšování kvality výuky učitelů ZŠ a zavádění činnostních metod do výuky Čj. Tyto metody jsou založeny na aktivním zapojení žáků, komunikaci a samostatném objevování poznatků. Žáci pracují s jednoduchými a efektivními pomůckami. Jsou zapojeni vždy minimálně třemi smysly. Plní úkoly svým vlastním způsobem a tempem. Pozorují, objevují a tvoří. Průběžně objevují zákonitosti a vyvozují závěry, diskutují o pozorovaném, hledají různé varianty řešení, vyjadřují názory atp. Každý žák má možnost opakovaně prožívat ve výuce úspěch. Takové učení umožňuje jak motivaci k dalšímu vzdělávání, tak rozvíjení klíčových kompetencí a trvalé osvojování potřebných vědomostí. Moderní technologie nám však umožňují jít ještě o krok dál.

V rámci projektu vytvořili lektoři Tvořivé školy rovněž novou metodiku činnostního učení Čj s interaktivní tabulí. Jedná se o nový model práce, který smysluplně kombinuje klasické činnostní učení s interaktivní výukou. Dle dosavadních zkušeností lektorů a učitelů tvořivých škol je tento postup výuky velmi účinný. Jak je možné tímto způsobem pracovat v jednotlivých ročnících a předmětech, předvedli na konferenci lektoři Tvořivé školy, kteří jsou zároveň učiteli z praxe.

Další novinkou prezentovanou na konferenci byl akreditovaný seminář Systemické školní konstelace ve výuce Čj zaměřený na osobnostní růst učitelů. Jedná se o moderní zážitkovou metodu, která umožňuje objevit skutečné příčiny školních potíží žáků i učitelů ve čtení a psaní, nalézt jejich efektivní řešení a obnovit porušenou rovnováhu. Pracuje jak s modelovými školními situacemi, tak s konkrétními případy.
 

V rámci projektu byly na vybraných partnerských školách ze všech krajů ČR založeny vzorové třídy činnostního učení, které slouží jako vzdělávací střediska DVPP. Vytvořena byla také nová řada pomůcek do výuky ČJ, metodický vzdělávací film Činnostní učení Čj v 1. ročníku, přípravy pro práci s interaktivní výpočetní technikou a další pomůcky. Uvedené materiály byly na konferenci rovněž představeny.

 

Čtení a psaní s porozuměním je šestatřiceti měsíčním projektem, jehož cílem je zvýšit kvalitu vzdělávání ZŠ a prohloubit rozvoj čtenářské gramotnosti. Je zaměřený především na šíření efektivních metod z praxe a na osobnostní růst učitelů. Realizován je díky podpoře poskytnuté Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Za dobu jeho trvání prošlo kurzy a letními školami projektu více než 1700 učitelů.

 

Fotogaleriii z projektu si můžete prohlédnout zde

15. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
Vedení škol

Anotace:

Tento webinář se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytuje účastníkům teoretické a hlavně praktické strategie pro efektivní podporu těchto žáků

Obsah webináře:

  1. Úvod do problematiky SVP:
    • Definice a legislativní rámec (vyhláška č. 27/2016 Sb.)
    • Typy speciálních vzdělávacích potřeb (SVP)
  2. Diagnostika a identifikace SVP:
    • Role školního poradenského pracoviště, pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center.
    • Proces diagnostiky, vypracování plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP)
  3. Podpůrná opatření:
    • Stupně podpůrných opatření a jejich aplikace v praxi
    • Příklady konkrétních opatření a jejich implementace ve třídě.
  4. Metody a strategie výuky:
    • Diferenciace a individualizace výuky
    • Praktické techniky pro diferenciaci výuky a přizpůsobení učebních materiálů, aby vyhovovaly potřebám všech žáků
  5. Inkluzivní prostředí ve třídě:
    • Vytváření respektujícího prostředí pro všechny žáky.
  6. Komunikace s rodinou žáka s SVP
    • Principy efektivní komunikace s rodinou žáka se SVP
  7. Diskuze a sdílení zkušeností:
    • Příklady úspěšné praxe které ukazují, jak efektivně integrovat žáky se speciálními potřebami do běžného vzdělávacího prostředí.
    • Sdílení osvědčených postupů z praxe.

Webinář je vhodný pro učitele 1. a 2. stupně, asistenty, speciální pedagogy, výchovné poradce, vychovatele. Je určen také dalším odborníkům, kteří pracují s dětmi v běžných třídách.

Čtenářské lekce a práce s textem

čtenářská gramotnost prakticky

1 210 Kč
ČJ

19. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

putování vějířWebinář je určen učitelům 1. stupně ZŠ, kteří chtějí rozvíjet čtenářské dovednosti žáků smysluplně, hravě a s opravdovým porozuměním. Zaměříme se na praktické ukázky čtenářských lekcí a práci s texty tak, aby podpořily aktivní zapojení žáků, kritické myšlení i radost ze čtení.

Na akci zazní zejména:

  • inspirace pro plánování a vedení lekcí
  • tipy na výběr vhodných textů
  • etody, které lze okamžitě využít ve výuce
  • propojení práce s textem s gramatickým učivem prvního stupně
  • praktické ukázky
  • zdokonalování čtenářských dovedností

Účastníci obdrží zdarma pomůcku Tvořivé dílny čtení v ceně 185 Kč. Od lektorky obdržíte materiály k práci s textem, které si budete moci upravit dle svého uvážení. 

Webinář je vhodný pro začínající i zkušené pedagogy, kteří hledají nové nápady a efektivní postupy pro moderní čtenářskou výuku.

M

20. 1. 2026, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

M 2016 Liberec

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící v přípravných třídách a na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M 1 v ceně 185 Kč. 

Na akci zazní zejména: 

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení M v 1. ročníku.
  • Vidění počtu prvků do 10 bez počítání po jedné.
  • Didaktická pomůcka „Mřížka s kolečky“ a dvě desítky koleček.
  • Rozšíření číselného oboru do 20. Názorné využití analogie s první desítkou.
  • Činnosti a hry na obchod s didaktickou pomůckou Papírové mince. Vyplácení, rozměňování, vracení. Hra na obchod.
  • Činnosti s číselnou osou.
  • Skryté obrázky (kódování obrázků)
  • Tvoření slovních úloh s názorem.
  • Numerace do dvaceti bez přechodu desítky.

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské…

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve 3. - 5. ročníku ZŠ

Tento soubor pracovních listů byl navržen k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků 3. až 5.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v …

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 4. a 5. roce výuky

NOVINKA !Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 4.–5. roce výuky na ZŠ.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení*. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku.

Domníváte-li se, že tu chybí Vaše škola, kontaktujte nás.

více

Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více