Přirozená výchova a vzdělávání dětí předškolního věku a žáků ZŠ
Kurz realizovaný v rámci letních škol
13. 8. 2024, 14. 8. 2024, 15. 8. 2024, 16. 8. 2024
24 vyučovacích hodin
vhodné do šablon
FZŠ Olomouc, Hálkova 4
Kurz se uskuteční v rámci letní školy v Olomouci v termínu od 13. do 16. 8. 2024 (út-pá). Výuka a stravování na FZŠ Hálkova, stravování a ubytování v areálu VŠ Kolejí na ulici Šmeralova/ 17. listopadu.
Zahájení v úterý od cca 14:30 hod., ukončení v pátek obědem. Středa + čtvrtek výuka celodenní cca 8:30-18:00. Podrobné informace, včetně harmonogramu školení a doby prezence budou přihlášeným účastníkům zaslány do konce června.

Kartou lze uhradit pouze plnou cenu, v případě volby jiné varianty, vyčkejte na fakturaci. Fakturace bude probíhat průběžně, od března 2024.
Anotace:
Přijďte se seznámit se základními výchovnými a vzdělávacími obdobími dětí předškolního věku a žáků ZŠ. Budeme se zabývat jejich skupinovými, individuálními a speciálními potřebami a dynamikou procesů učení. Účastníkům předáme komunikační dovednosti, návody a praktické postupy. Ukážeme si zejména:
- Jak lépe rozumět dětem předškolního věku a žákům ZŠ a jak je smysluplně vést a komunikovat s nimi
- Jak je pozitivně motivovat ke vzdělávání a rozvoji svých talentů
- Jak je vést k zodpovědnosti, samostatnosti, spolupráci
- Jak podpořit spolupráci učitelů a rodičů
Kurz je vhodný pro všechny učitele působící v MŠ a na ZŠ, případně jejich asistenty, výchovné poradce a další zájemce, kteří se věnují práci s dětmi. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“.
Obsah akce:
V rámci kurzu zazní tato témata:
-
Základní výchovná a vzdělávací období dětí předškolního věku a žáků ZŠ.
- Základní požadavky na jistoty ze strany matky a jejich vliv na vývoj jedince a hlavní rizika jednotlivých období.
- Základní výchovná a vzdělávací období dětí do sedmi let a jejich projevy a potřeby.
- Skupinové, individuální a speciální potřeby dětí předškolního věku.
- Lidské potřeby, jejich dětské formy a kombinace. Ty pak definují samotný vývoj a tím i reprezentují základní strukturu osobnosti, temperamentu a talentů.
- Klíčovost režimu a hranic a jejich projekce z rodiny do školy.
- Systém vzdělávání a základní role a postuláty rodinných vlivů.
-
Kompetenční rozpory mezi rodiči a učiteli, rodiči a dětmi, dětmi a učiteli.
- Klíčové kompetence a klíčovost kompetencí.
- Komunikace pedagoga s rodičem a jeho korekční role ve vzdělávacím a formativním procesu. Zobecnění nejčastějších problémů v tomto procesu.
- Diskuze jako efektivní část výuky.
- Příklady z praxe, dotazy.
-
Dynamika a jednotlivá období výchovy a vzdělávání žáků na 1. stupni ZŠ z hlediska jejich individuálních, skupinových a speciálních potřeb.
- Vývojová období učení a jejich charakteristiky.
- Zrání schopnosti učit se v předškolním věku a vliv institucí na tento věk.
- Diskuze, příklady z praxe, dotazy.
-
Vzdělávací období prvního a druhého stupně ZŠ charakteristické odlišnosti jednotlivých ročníků, ale i stupňů.
- Co dominuje dynamice nízkého věku.
- Skupinové, individuální a speciální potřeby žáků druhého stupně.
- Vliv a význam výchovného působení rodiny a formativního působení školy.
- Charakteristiky středoškolského období a jak se vyvíjí schopnost učit se v průběhu dospělosti a stáří.
- Diskuze, příklady z praxe, dotazy.
-
Komunikace a její hlavní projevy – vnitřní (myšlení) a vnější (mluvení).
- Kvalitativní vazba mezi oběma úrovněmi komunikace. Jak rozdíl mezi nimi chápat a rozeznávat.
- Srovnání objemu obsahu myšlení a jeho poměru k objemu mluvení.
- Problematika správné formulace informací a porozumění jim. Zdůraznění dovednosti klást otázky.
- Rozdíly mezi malými, většími a dospívajícími dětmi a dospělými.
-
Kompetence a dovednost komunikace mezi učiteli, popř. mezi učiteli a rodiči.
- Zdůraznění potřeby znalosti a akceptace jednotlivých vývojových období dětí v souvislosti s vhodnými způsoby komunikace.
- Charakteristiky komunikace jednotlivých věkových období.
- Potřeba přijímat i formulovat zpětnou vazbu. Vliv špatné zpětné vazby na kvalitu vztahů.
- Zákonitosti a formy zpětné vazby, včetně základních komunikačních technik, kterými se zpětná vazba formuluje.
- Do tohoto bloku spadá dialog, dotazy a diskuze.
-
Osobnostní atributy, které jsou hlavními charakteristikami pro sociální kontext.
- Osobnostní komplexnost z hlediska aktivitami podloženého sebevědomí, kvalitních základů zpětnovazebních mechanismů a výkonné tvořivosti.
- Význam uvědomění si výjimečnosti. Aktivní rozvoj sebevědomí se současným vývojem zpětné vazby, vedení k odpovědnosti.
- Sociálně adaptabilní proces, kdy si dítě uvědomuje nejen talent, ale i to, k čemu je a pro koho má mít přínos – tedy vyjma přínosu seberealizačního. Je zde třeba myslet i na to, že talent potřebuje základy kooperace, která dodává realizaci na plastičnosti a sociální uplatnitelnosti.
- Méně obecné principy a konkrétní parametry jako faktor originálního přínosu a diferenciace mezi záměrem, procesem, estetičností a „přidanou hodnotou“ talentu.
- Oblasti specifických nástrojů k realizaci – motivace, oslovitelnost, samostatnost a pracovní návyky.
-
Individuální oblasti – limitace osobnosti.
- Limitace prostředím konstruktivního typu (být si vědom reálných limitací, které mi talent přináší) a nekonstruktivního typu (nesmyslně projektované ambice rodičů, nepřiměřené a nepřirozené nároky, předsudky, prestiž...).
- Rizika, která školy, rodiče (ale i např. sportovní kluby, volnočasové organizace) nejčastěji podceňují.
- Diskuze, příklady z praxe, dotazy.