Činnostní učení s interaktivní tabulí

Metoda činnostního učení s interaktivní tabulí je jedním z výstupů již ukončeného projektu Čtení a psaní s porozuměním.  Jedná se o přístup, který smysluplně kombinuje činnostní a interaktivní výuku. Aby učitel zvládnul efektivně pracovat s interaktivní tabulí, musí však nejdříve dobře zvládnout samotnou činnostní výuku. Interaktivní tabule je dobrou pomůckou, ale ne všespasitelnou.

Sdílet na Facebooku

Jak takové učení vypadá?

Učitel nebo vybraný žák zadá s pomocí interaktivní tabule třídě práci. Žáci plní svým vlastním způsobem úkol zadaný na interaktivní tabuli, ale s pomocí jednoduchých pomůcek na lavici. Následně se s pomocí interaktivní tabule provede společně zpětná vazba. Při takovýchto činnostech je každý žák aktivně zapojen do výuky, a to minimálně třemi smysly. Průběžně dochází k individuálnímu objevování zákonitostí a vyvozování závěrů, diskuzi o pozorovaném, hledání různých variant řešení, vyjadřování názorů atp. Každý žák má také možnost opakovaně prožívat ve výuce úspěch. Interaktivní tabule zde slouží především jako nástroj pro motivaci, názor, zpětnou vazbu, práci s chybou a sebehodnocení. Takovou výuku považujeme za skutečně interaktivní. Pouhá práce jednoho nebo i několika žáků u interaktivní tabule, kdy zbývající žáci pouze sledují, nebo zapisují, co se u tabule děje, není dle našich zkušeností příliš efektivní.

Na první pohled to možná vypadá jednoduše, ale zapojit všechny žáky do smysluplné interaktivní výuky vyžaduje celou osobnost učitele, zkušenosti s prací s InT a znalost vhodných činnostních postupů. Na mysli máme pochopitelně takové postupy, které žákům umožňují jak pochopení daného jevu a osvojení potřebného učiva, tak rozvíjení klíčových kompetencí. O tom, zda je postup skutečně činnostní, rozhoduje řada hledisek. Primárním je přitom zapojení rukou žáků formou řazení, třídění, skládání a další činností s didaktickými pomůckami. Nezastupitelná je možnost komunikace žáků o tom, co dělají a možnost každého žáka objevit předkládaný jev samostatně. Závěrečná automatizace dovedností a vědomostí by také měla být pokud možno činnostní.

Aby učitel zvládnul pracovat s interaktivní tabulí činnostně, je třeba, aby nejdříve pochopil a přijal podstatu činnostního učení. Základní principy činnostního učení, mezi které patří např. aktivní zapojení žáků všemi smysly, postup od jednoduchého ke složitějšímu, používání postupů „krátce a často“, propojení učiva a života žáků, pozitivní hodnocení nebo individuální přístup jsou shrnuty v tzv. desateru činnostního učení.

Komenský, Piaget a Tvořivá škola

Říkal to už Komenský a J. Piaget empiricky prokázal, že aktivně a všemi smysly zapojení žáci si potřebné vědomosti a dovednosti osvojují mnohem snáze než při klasickém učení formou pouhého výkladu, zapisování do sešitu a následného memorování. Sám Piaget označuje materiální činnosti s pomůckami za „genetický základ“ operačního a následně formálního myšlení. Komenský to vyjádřil pár set let před ním ještě jednodušeji, když napsal: “Šikovnost rukou se mění v šikovnost myšlení.“

Konkrétní činnostní postupy učení šíří Tvořivá škola na svých kurzech a seminářích již 10 rokem. Díky moderním technologiím můžeme jít ještě o krok dál a propojit činnostní učení s výukou na Interaktivní tabuli. Jak učit činnostně a k tomu ještě s interaktivní tabulí, se můžete dovědět na kurzech Tvořivé školy pořádaných vždy pro jednotlivé ročníky a předměty.

Projekt Tvořivý učitel – interaktivní výuka na ZŠ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Doba realizace projektu: 1. 2. 2013 – 31. 1. 2015. Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.41/02.0008

 

1 210 Kč
ČJ

5. 5. 2025, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Akce je vhodná pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení ČJ 0 v ceně 185 Kč. 

Na akci zazní zejména:

  • Tvořivé aktivity s pomůckou Karty a šablony pro 0. ročník.
  • Přípravné období - důležitost, vhodné činnosti a hry
  • Náměty pro činnosti a didaktické hry.
  • Čtení slov, vět a prvních textů, podpora rozvoje čtení s porozuměním.
  • Probouzení zájmu o čtení, motivace.
1 210 Kč
V

6. 5. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ, konkrétně se bude zabývat činnostními postupy v rámci vlastivědy 4. a 5. ročníku.

Na akci zazní zejména:

  • Činnostní učení - zásady.
  • Aktivity, hry a pomůcky používané při činnostním učení (kartičky, kolečka, ...).
  • Vlastivědné pojmy,
  • Orientace na mapě a práce s ní.
  • Přiblížení dějepisných událostí.
  • Práce s textem.
  • Využití metod krit. myšlení v rámci vlastivědy.

Jak žít v hojnosti

Webinář pro rodiče

540 Kč

6. 5. 2025, zahájení v 20:00

2 vyučovací hodiny

WEBINÁŘ

Rodiče

Anotace:

Každý člověk má právo a možnost být bohatý tak, jak si přeje. Žít v hojnosti znamená mít nadbytek všeho. Peněz, lásky, moudrosti, zdraví, času, síly, ale také dobrých vztahů. Zajímává Vás, jak toho dosáhnout? Pojďte se s námi podívat, jaká vnitřní nastavení Vás limitují a jak je změnit!

Co se dozvíte:

  • Stěžejní informace o systémových souvislostech a zákonitostech ve vztazích mezi lidmi a různými formami bohatství.
  • Získáte vhled do řešení nejčastějších příčin absence bohatství skrze ukázky typických modelových situací v obecné rovině problému.
  • Změna nezdravých postojů - techniky na změnu vnitřního nastavení k bohatství.

Všichni absolventi obdrží osvědčení o absolvování akce.

Volně navazující webináře:

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku. Přejete-li si sem zařadit i Vaši školu, kontaktujte nás.

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více