Fyzika činnostně v 6. ročníku

Přechod dětí z 1. stupně na 2. je velkou změnou. Jednou z novinek je předmět Fyzika. Je dobré, pokud dětem fyziku zpřístupníme hned od začátku. Zaujmout dnešní děti je ale dost těžké.  Technika – kromě počítačů – jim toho moc neříká. Kde najít východisko a zájem dětí obrátit i tímto směrem? Je dobré začít informací, že to, co budeme ve Fyzice dělat, už z 80% znají. Skutečně nejde o žádné převratné novinky, ale pouze o oživení a prohloubení stávajících dovedností a znalostí. Zároveň budeme tyto poznatky zapisovat, hovořit o nich a přemýšlet.

Sdílet na Facebooku

Základní pojetí výuky fyziky

Jednou z nejdůležitějších součástí učiva fyziky v 6. ročníku je znalost a měření základních fyzikálních veličin – délky, objemu, hmotnosti, času a teploty. Vždy vycházíme ze zkušeností žáků a necháváme je fyziku objevovat. Na základě jednoduchých pokusů a pozorovaní žáci sami docházejí ke správným závěrům. Nevadí, jestliže názor žáka není z počátku naprosto přesný nebo úplný, doplní ho jiný žák nebo učitel. Důležité je nechat děti o každém pozorování mluvit, nebát se přihlásit a říct svůj názor. Postupně se je žáci naučí i přesněji formulovat. Další věcí, kterou se děti učí, je diskuze – nepřekřikovat se, vyslechnout druhé, respektovat je a neposmívat se jim, když se něco nepovede. To je jeden z prvních těžkých úkolů a každý byť sebemenší pokrok je při tom velmi cenný.

 

Výuka veličiny délka

Jako příklad zde uvádím možný přístup k výuce veličiny délka. V jedné hodině si vyrobíme papírový metr, vyznačíme na něm decimetry a změříme s ním např. šířku lavice. Potom dáme dětem za úkol změřit délku a šířku třídy. Po první reakci, že to nejde, je napadne spojit metry dohromady a spolupracovat. Necháme je nejdříve délku třídy odhadnout, pak si podle toho vytvoříme skupinky, aby jimi vyrobené metry stačily na měření. Pokud zbude pár dětí, mohou zkusit změřit stejnou délku, ale pouze jedním metrem. Další žáci změří délku třídy jedním pásmem. Všechny naměřené hodnoty zapíšeme zároveň na tabuli, abychom je mohli porovnávat. Není složité dojít k závěru, že nejpřesnější je v tomto případě měření jedním delším měřidlem, tedy pásmem, v ostatních případech vznikají při nastavování měřidla nepřesnosti. Dostaneme se tak k pojmu chyba měření a děti mohou samy zdůvodnit, proč a jak bude asi velká a na čem to závisí.

Vyrobené papírové metry nosí žáci v penálech a když je potřeba, tak je využijí. V matematice se hodí například při odhadování délek. Jestliže mají děti ukázat, jak je velký decimetr, 60 cm atd., někteří okamžitě vyndávají metry a ukazují. Dobře se s nimi dělá také při převodu jednotek délky, protože děti si mohou základní převody opět názorně ukázat.

Efektivní pokusování

Ve výuce využíváme souboru jednoduchých a velmi praktických žákovských i demonstračních pokusů a pomůcek. Mnoho námětů pro práci je také v nových učebnicích a pracovních sešitech Tvořivé školy sestavených ve spolupráci s Asociací mladých debrujárů. O pokusech si děti dělají zápisy do sešitů a snaží se doplňovat svá pozorování obrázky a vysvětlením. Stejným způsobem si zapisují i dobrovolné pokusy, které dělají doma. Po krátkém slovním rozhovoru nad těmito pokusy mohou např. získat jedničku, v horším případě dvojku. Pokud má žák práci – ne záměrně – neúplnou, tak si vysvětlíme, co a proč schází a známku v tomto případě nedáváme.

Když děláme pokusy, osvědčilo se nám také pracovat s fotoaparátem, a práci dětí včetně výsledků dokumentovat. V další hodině si můžeme vybrané fotografie promítnout. Děti si na nich samy rychle zopakují, co dělaly, jak to dělaly a co vlastně zjistily.

Jakákoliv snaha a aktivita dětí je velice cenná. Je důležité ji podporovat a neshazovat.

Pokud jde o učivo, které se týká např. početního řešení úloh, je třeba si uvědomit, že matematika je pro některé děti skutečně těžká. Byla by ale škoda, odradit je kvůli tomu od technických věcí a od zájmu o fyziku. Mohou z nich být šikovní řemeslníci a jako takoví budou praktickou fyziku a technické znalosti potřebovat. Příklady v dalších ročnících nelze samozřejmě obcházet, patří do základního učiva, ale je dobré žákům umožnit tento handicap vyrovnávat. Např. tak, že je necháme experimentovat a tvořit. Děti jsou zvídavé, mají do takové práce chuť. Pozorování a pokusy je vedou k myšlení, což je plus pro každého. Jestliže si žáci sami něco vyrobí pro další vyučování nebo provedou pokus, snáze si vše zapamatují a později si to dokáží lépe vybavit. Navíc si takových věcí více váží.

Letní školy činnostního učení Fyzice

O fyzice a činnostním učení, by se dalo mluvit hodně dlouho, lepší je ale zkusit to a posoudit výsledky. Právě proto jsme pro Vás několik let připravovali Letní školu činnostního učení Fyzice v 6. a 7. ročníku v Kolíně. Kurz vedl profesionální lektor a dlouholetý učitel fyziky Mgr. Oldřich Keltner, jehož schopnost aktivně zapojit žáky (i účastníky kurzů) do výuky fyziky je účastníky hodnocena jako strhující. Na kurzu účastníky seznamoval s paletou jednoduchých a velmi praktických žákovských i demonstračních pokusů a pomůcek z jeho dílny a od firmy Ariane schola. Představil také názorné a praktické učebnice a pracovní sešity vytvořené ve spolupráci s Asociací malých debrujárů. Umožňují žákům objevovat a chápat učivo fyziky aniž by se museli učit definice a vzorce zpaměti.

Aktuálně máme stále k dispozici učebnice a pracovní sešity do fyziky na našem e-shopu. Jde již o doprodej posledních vydání, dotisky již neplánujeme. Školení pro fyzikáře prozatím nepořádáme, ale výhledově bychom je do nabídky opět rádi zařadili.

15. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
Vedení škol

Anotace:

Tento webinář se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytuje účastníkům teoretické a hlavně praktické strategie pro efektivní podporu těchto žáků

Obsah webináře:

  1. Úvod do problematiky SVP:
    • Definice a legislativní rámec (vyhláška č. 27/2016 Sb.)
    • Typy speciálních vzdělávacích potřeb (SVP)
  2. Diagnostika a identifikace SVP:
    • Role školního poradenského pracoviště, pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center.
    • Proces diagnostiky, vypracování plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP)
  3. Podpůrná opatření:
    • Stupně podpůrných opatření a jejich aplikace v praxi
    • Příklady konkrétních opatření a jejich implementace ve třídě.
  4. Metody a strategie výuky:
    • Diferenciace a individualizace výuky
    • Praktické techniky pro diferenciaci výuky a přizpůsobení učebních materiálů, aby vyhovovaly potřebám všech žáků
  5. Inkluzivní prostředí ve třídě:
    • Vytváření respektujícího prostředí pro všechny žáky.
  6. Komunikace s rodinou žáka s SVP
    • Principy efektivní komunikace s rodinou žáka se SVP
  7. Diskuze a sdílení zkušeností:
    • Příklady úspěšné praxe které ukazují, jak efektivně integrovat žáky se speciálními potřebami do běžného vzdělávacího prostředí.
    • Sdílení osvědčených postupů z praxe.

Webinář je vhodný pro učitele 1. a 2. stupně, asistenty, speciální pedagogy, výchovné poradce, vychovatele. Je určen také dalším odborníkům, kteří pracují s dětmi v běžných třídách.

Čtenářské lekce a práce s textem

čtenářská gramotnost prakticky

1 210 Kč
ČJ

19. 1. 2026, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

putování vějířWebinář je určen učitelům 1. stupně ZŠ, kteří chtějí rozvíjet čtenářské dovednosti žáků smysluplně, hravě a s opravdovým porozuměním. Zaměříme se na praktické ukázky čtenářských lekcí a práci s texty tak, aby podpořily aktivní zapojení žáků, kritické myšlení i radost ze čtení.

Na akci zazní zejména:

  • inspirace pro plánování a vedení lekcí
  • tipy na výběr vhodných textů
  • etody, které lze okamžitě využít ve výuce
  • propojení práce s textem s gramatickým učivem prvního stupně
  • praktické ukázky
  • zdokonalování čtenářských dovedností

Účastníci obdrží zdarma pomůcku Tvořivé dílny čtení v ceně 185 Kč. Od lektorky obdržíte materiály k práci s textem, které si budete moci upravit dle svého uvážení. 

Webinář je vhodný pro začínající i zkušené pedagogy, kteří hledají nové nápady a efektivní postupy pro moderní čtenářskou výuku.

M

20. 1. 2026, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

M 2016 Liberec

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící v přípravných třídách a na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M 1 v ceně 185 Kč. 

Na akci zazní zejména: 

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení M v 1. ročníku.
  • Vidění počtu prvků do 10 bez počítání po jedné.
  • Didaktická pomůcka „Mřížka s kolečky“ a dvě desítky koleček.
  • Rozšíření číselného oboru do 20. Názorné využití analogie s první desítkou.
  • Činnosti a hry na obchod s didaktickou pomůckou Papírové mince. Vyplácení, rozměňování, vracení. Hra na obchod.
  • Činnosti s číselnou osou.
  • Skryté obrázky (kódování obrázků)
  • Tvoření slovních úloh s názorem.
  • Numerace do dvaceti bez přechodu desítky.

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské…

NOVINKA: Tvořivé dílny čtení - pracovní listy pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve 3. - 5. ročníku ZŠ

Tento soubor pracovních listů byl navržen k rozvoji čtenářské gramotnosti u žáků 3. až 5.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v …

Angličtina činnostně IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 4. a 5. roce výuky

NOVINKA !Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 4.–5. roce výuky na ZŠ.…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení*. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku.

Domníváte-li se, že tu chybí Vaše škola, kontaktujte nás.

více

Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více