Kalová Lenka

Kalová Lenka

Kvalifikace a praxe v oboru:

  • Absolventka Pedagogické fakulty v Českých Budějovicích - učitelství pro 1. stupeň základní školy s rozšířeným studiem výtvarné výchovy.
  • Více než 20 let ve školství včetně práce ve třídě pro děti s poruchami učení  a chování. Na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích vedla Kurz Celoživotního vzdělávání Kresba jako forma relaxace a psychického uvolnění.
  • Zájem o přirozené metody učení a o techniky, které člověku pomáhají při zvládání stresu a v nejrůznějších situací.
  • V současné době vede výtvarné kurzy pro děti i dospělé, kurzy o sebe přijetí a pozitivním vnímání a semináře akreditované MŠMT pro pedagogy.
  • Více na www.kalova.cz

 

Více o metodě kreslení pravou mozkovou hemisférou:

Metodu kreslení pravou mozkovou hemisférou vyvinula v 70.letech minulého století Dr. Betty Edwards (emeritní profesorka a ředitelka výzkumného centra zaměřeného na aplikaci poznatků výzkumu mozkových hemisfér). Tato metoda vychází z odhalení rozdílností specifických úloh jednotlivých mozkových hemisfér u člověka - z rozdílností mezi funkcemi pravé a levé mozkové hemisféry

Metodu "Kreslení pravou mozkovou hemisférou" vyvinula paní profesorka Dr. Betty Edwards v šedesátých letech minulého století jako metodu výuky realistické kresby pro studenty na Kalifornské státní universitě Long Beach, kde se věnovala výuce realistické kresby pro studenty uměleckých i "neuměleckých" oborů. Svou metodu poprvé veřejně publikovala pod názvem "Kreslení pravou hemisférou" v červenci roku 1979 v USA. Od té doby se tato metoda v mnohém zdokonalila a stala základem výuky realistické kresby na školách v Kalifornii. Kurzy "Kreslení pravou hemisférou" probíhají v zemích všech světadílů.

Práce Dr. Betty Edwards vychází z vědeckých výzkumů zoologa, neurobiologa a neurofyziologa Rogera W. Sperryho. Ve svých vědeckých výzkumech neurobiolog Roger Wolcott Sperry (*20. srpna 1913, Hartford, Connecticut - †18. dubna 1994, Pasadena, Kalifornie) dokázal rozdílnost mozkových hemisfér, přičemž zrakové - vizuální vnímání je základní doménou pravé hemisféry, zatím co slovní - verbální a analytické myšlení je základní doménou levé hemisféry. (Pravá ruka komunikuje s levou - verbální hemisférou a levá ruka s pravou hemisférou). Za své objevy, ve kterých odhalil specifické úlohy jednotlivých mozkových hemisfér u člověka, byl v roce 1981 oceněn Nobelovou cenou.  

Základním kamenem této metody je výuka krok za krokem - Step by step, která provede účastníka kurzu celým vývojem kresby, od jednoduché čáry až k realistickému portrétu nácvikem a pochopením jednoduchých základních tzv. parciálních dovedností a návyků. Využívání činnosti pravé mozkové hemisféry, její aktivizace, je prostředkem, jak toho dosáhnout - ať jsou to psychomotorická či grafomotorická cvičení nebo prostě jenom vlídná atmosféra a příjemné prostředí (ale nejen to).

Malé děti jsou spontánní. Do zhruba 10. roku věku jsou jak houby nadšeně nasávající každou novou zkušenost. Nemají předsudky. Kreslení si prostě užívají a většinou jim ten jejich obrázek přijde ze všech nejlepší. Starší děti jsou kritické k druhým i k sobě. Srovnávají své kresby se skutečností a vidí rozdíly. Touží po informacích, které by jim pomohly naučit se dobře kreslit realisticky. Kreslení pravou hemisférou je v tom výborným pomocníkem. Aby se dítě nedostalo do opozice k vlastní tvorbě v pubertě, je třeba postupně od malička rozvíjet výtvarné a postojové návyky. 

Účastníci semináře se seznámí s příklady praktických cvičení a her se zaměřením na rozvoj výtvarných dovedností, na soustředění, kreativitu, celkovou pohodu, zvýšení sebevědomí, sebepoznání a sebepřijetí, vyzkouší si průpravná cvičení na oproštění od logiky a na procvičování pozorovacích schopností.  Prohlédneme si ukázky dětské tvorby a na konkrétních příkladech si ukážeme, jak je možné rozvíjet dovednost naučit se vidět věci takové jaké jsou a vést podle toho svou vlastní ruku. Ukážeme si možnosti nácviku kresby ve škole. Připomeneme si význam respektování osobního tempa a přístupu.

Aktuální akce lektora:

Číslo akce Název Místo Anotace
2019-092 Výtvarná výchova tvořivě na ZŠ Velkopolský mlýn, Náměšť nad Oslavou

Obsah kurzu vychází z metody kreslení pravou mozkovou hemisférou, intuitivní či tzv. automatické kresby a malby jako formy relaxace a psychického uvolnění.

Co budeme kreslit: Kresba podle skutečnosti pro začátečníky i pokročilejší – reálné předměty a objekty, zátiší, krajina.

Čím budeme kreslit: Kresba tužkou, uhlem, bílou křídou, malba akrylovými barvami.

Program je sestaven tak, aby bylo možno metodicky využít získané dovednosti při výuce výtvarné výchovy ve škole.

Pokusíme se změnit chybné stereotypy vizuálního vnímání.

Pochopíme význam respektování osobního tempa a přístupu.

Budeme hledat vlastní rukopis, zvláštní osobní styl kresby, který přirozeně odpovídá naší osobnosti.
Součástí kurzu jsou poznatky z oblasti kompozice a prostorové a barevné perspektivy.

Kurz je určený všem, i těm, kdo malovali naposledy jako děti. 

2020-029 Výtvarná výchova tvořivě na ZŠ ZŠ Tábor, Husova 1570

Účastníci kurzu budou pracovat ve dvou skupinách, dle pokročilosti:

TUŽKA 1– kreslení pravou mozkovou hemisférou– pro úplné začátečníky.
TUŽKA 2, UHEL A BÍLÁ KŘÍDA pro absolventy Tužky 1

Do poznámky v přihlášce napište, prosím, do jaké skupiny chcete být zařazeni. Děkujeme.

2020-002 LŠ Výtvarná výchova tvořivě na ZŠ ZŠ Velehrad, Salašská 300

KALBAREVNÉ SUCHÉ PRAŠNÉ PASTELY – technika na pomezí kresby a malby. Pastely můžeme roztírat prsty a obraz máme doslova „ve svých rukách“. Pochopíte, jak míchat a kombinovat barvy. Budete mít možnost seznámit se s vlastní oblíbenou barevností a vnímat emoční působení barev. 

 

Kresba podle předlohy, podle skutečnosti i podle vlastní fantazie. Optické iluze. Intuitivní kresba jako forma relaxace a psychického uvolnění. Metoda kreslení pravou mozkovou hemisférou a její možnosti při barevném kreslení ve škole. Využití artefiletiky pro poznávací, sebepoznávací, socialní a komunikační aktivity. Artefiletika jako specifický přístup k uplatnění výtvarných aktivit ve vzdělání a výchově.

 

Cílová skupina:
Kurz je určen všem, kteří si chtějí prakticky vyzkoušet, procvičit a zdokonalit barevné vyjadřování technikou kresby suchými prašnými pastely. Kurz je určen jak úplným začátečníkům v kreslení, tak absolventům kurzů kreslení pravou hemisférou, kteří se chtějí v kreslení procvičit, popřípadě tvořivě relaxovat.
Dolní věková hranice pro účast na kurzech je 18 let, mladší a děti od 12ti let po předchozí dohodě pouze v doprovodu dospělého a za plnou cenu.

Přiloženy ukázky maleb účastníků kurzů.

2020-006 LŠ Výtvarná výchova tvořivě na ZŠ ZŠ J. K. Tyla Písek, Tylova 2391

KAL

Kurz je určen všem, kteří si chtějí prakticky vyzkoušet, procvičit a zdokonalit tuto populární a efektní techniku Dry Brush. Výsledný obraz vypadá jako kresba, ale má stálost olejové malby. Je možné malovat na papír, ale také na plátno a jiné povrchy. Kurz může být pro vás zajímavá zkušenost, ale získané dovednosti se také mohou stát prvním nebo dalším krokem do světa výtvarných technik.

Praktické zvládnutí základů techniky kresby suchým štětcem olejovou barvou na papír či plátno. Seznámení se s pomůckami. Jak používat olejovou barvu ke kresbě štětcem. Jak správně stínovat a dosáhnout jemných přechodů. Pozorování světla a stínu.

Součástí kurzu jsou poznatky z oblasti kompozice a prostorové a barevné perspektivy. Kresba podle předlohy. Metoda kreslení pravou mozkovou hemisférou a její možnosti  ve škole. Praktické činnosti se zaměřením na rozvoj fantazie, intuice a výtvarných dovedností, na soustředění, kreativitu, celkovou pohodu, zvýšení sebevědomí, sebepoznání a sebepřijetí.

Cílová skupina:

Pedagogičtí pracovníci. Kurz je určen i úplným začátečníkům v kreslení i pokročilým. 

 

Dolní věková hranice pro účast na kurzech je 18 let, mladší a děti od 12ti let po předchozí dohodě pouze v doprovodu dospělého a za plnou cenu.

Přiloženy ukázky maleb účastníků kurzů.

2020-019 LŠ Výtvarná výchova tvořivě na ZŠ Sudislav nad Orlicí, Kubasova chalupa

KAL

Metoda kreslení pravou mozkovou hemisférou pro začátečníky i pokročilé, kresba tužkou, uhlem, bílou křídou

Ti, kdo se již účastnili jakéhokoli kurzu kresby tužkou budou kreslit tak, aby dále rozvíjeli své schopnosti.

Metoda kreslení pravou mozkovou hemisférou a její možnosti ve škole.
Praktické činnosti se zaměřením na rozvoj fantazie, intuice a výtvarných dovedností, na soustředění, kreativitu, celkovou pohodu, zvýšení sebevědomí, sebepoznání a sebepřijetí.

Cílová skupina:

Pedagogičtí pracovníci. Kurz je určen i úplným začátečníkům v kreslení i absolventům kurzů kreslení pravou hemisférou, kteří se chtějí v kreslení procvičit, popřípadě tvořivě relaxovat.

 

Dolní věková hranice pro účast na kurzech je 18 let, mladší a děti od 12ti let po předchozí dohodě pouze v doprovodu dospělého a za plnou cenu.

Přiloženy ukázky maleb účastníků kurzů.

2020-018 LŠ Výtvarná výchova tvořivě na ZŠ Velkopolský mlýn, Velké Pole 46

KAL

ZÁKLADY BAREVNÉHO VYJADŘOVÁNÍ – TECHNIKA PASTELKY, AKVARELOVÉ PASTELKY. Tato technika je vhodná pro první krok do světa barevných technik. Budete překvapeni, co všechno obyčejné pastelky dokáží nakreslit.

Metoda kreslení pravou mozkovou hemisférou a její možnosti při barevném kreslení ve škole.
Praktické činnosti se zaměřením na rozvoj fantazie, intuice a výtvarných dovedností, na soustředění, kreativitu, celkovou pohodu, zvýšení sebevědomí, sebepoznání a sebepřijetí.
Využití artefiletiky pro poznávací, sebepoznávací, socialní a komunikační aktivity. Artefiletika jako specifický přístup k uplatnění výtvarných aktivit ve vzdělání a výchově.

Cílová skupina:

Pedagogičtí pracovníci. Kurz je určen i úplným začátečníkům v kreslení i absolventům kurzů kreslení pravou hemisférou, kteří se chtějí v kreslení procvičit, popřípadě tvořivě relaxovat.

 

Dolní věková hranice pro účast na kurzech je 18 let, mladší a děti od 12ti let po předchozí dohodě pouze v doprovodu dospělého a za plnou cenu.

Přiloženy ukázky maleb účastníků kurzů.

2020-030 Výtvarná výchova tvořivě na ZŠ ZŠ Praha 7, Korunovační 64/8

Účastníci kurzu budou pracovat ve dvou skupinách, dle pokročilosti:

TUŽKA 1– kreslení pravou mozkovou hemisférou– pro úplné začátečníky.
TUŽKA 2, UHEL A BÍLÁ KŘÍDA pro absolventy Tužky 1

Do poznámky v přihlášce napište, prosím, do jaké skupiny chcete být zařazeni. Děkujeme.

Developed by Via Aurea.