Přirozená výchova a vzdělávání dětí předškolního věku a žáků ZŠ

Projekt: | Tvořivá škola | Typ kurzu: | Prezenční akce |
---|---|---|---|
Akreditační číslo: | 14031/2021-4-597 | Cílová skupina: | Letní školy |
Cena: | 7 350 Kč zahrnuje kurzovné, ubytování a plnou penzi. Neuvedete-li v poznámce přihlášky jinak, bude účtována plná cena. Nechcete-li zajistit ubytování či stravu, můžete zvolit variantu: 6255,- - kurzovné + plná penze 5520,- - kurzovné + obědy 5100,- - pouze kurzovné (konečná cena) Letní školy je třeba uhradit předem. Fakturace bude probíhat průběžně od května. Následně budou nově přihlášeným účastníkům faktury zaslány e-mailem. Letní školu je možné hradit i tak, že část uhradí škola a část účastník (např. kurzovné hradí škola, ubytování a stravu účastník). | Hodinová dotace: | 24 hod. |
Kategorie: | Osobní rozvoj, 1. stupeň ZŠ, MŠ, 2. stupeň ZŠ, Letní školy, Rodiče |
Přijďte se seznámit se základními výchovnými a vzdělávacími obdobími dětí předškolního věku a žáků ZŠ. Budeme se zabívat také jejich skupinovými, individuálními a speciálními potřebami a dynamikou procesů učení. Účastníkům předáme komunikační dovednosti, návody a praktické postupy. Ukážeme si zejména:
- Jak lépe rozumět dětem předškolního věku a žákům ZŠ a jak je smysluplně vést a komunikovat s nimi
- Jak je pozitivně motivovat ke vzdělávání a rozvoji svých talentů
- Jak je vést k zodpovědnosti, samostatnosti, spolupráci
- Jak podpořit spolupráci učitelů a rodičů
Kurz je vhodný pro všechny učitele působící v MŠ a na ZŠ. Účastníci obdrží zdarma některou pomůcku z dílny Tvořivé školy. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“.
V rámci kurzu zazní tato témata:
-
Základní výchovná a vzdělávací období dětí předškolního věku a žáků ZŠ.
- Základní požadavky na jistoty ze strany matky a jejich vliv na vývoj jedince a hlavní rizika jednotlivých období.
- Základní výchovná a vzdělávací období dětí do sedmi let a jejich projevy a potřeby.
- Skupinové, individuální a speciální potřeby dětí předškolního věku.
- Lidské potřeby, jejich dětské formy a kombinace. Ty pak definují samotný vývoj a tím i reprezentují základní strukturu osobnosti, temperamentu a talentů.
- Klíčovost režimu a hranic a jejich projekce z rodiny do školy.
- Systém vzdělávání a základní role a postuláty rodinných vlivů.
-
Kompetenční rozpory mezi rodiči a učiteli, rodiči a dětmi, dětmi a učiteli.
- Klíčové kompetence a klíčovost kompetencí.
- Komunikace pedagoga s rodičem a jeho korekční role ve vzdělávacím a formativním procesu. Zobecnění nejčastějších problémů v tomto procesu.
- Diskuze jako efektivní část výuky.
- Příklady z praxe, dotazy.
-
Dynamika a jednotlivá období výchovy a vzdělávání žáků na 1. stupni ZŠ z hlediska jejich individuálních, skupinových a speciálních potřeb.
- Vývojová období učení a jejich charakteristiky.
- Zrání schopnosti učit se v předškolním věku a vliv institucí na tento věk.
- Diskuze, příklady z praxe, dotazy.
-
Vzdělávací období prvního a druhého stupně ZŠ charakteristické odlišnosti jednotlivých ročníků, ale i stupňů.
- Co dominuje dynamice nízkého věku.
- Skupinové, individuální a speciální potřeby žáků druhého stupně.
- Vliv a význam výchovného působení rodiny a formativního působení školy.
- Charakteristiky středoškolského období a jak se vyvíjí schopnost učit se v průběhu dospělosti a stáří.
- Diskuze, příklady z praxe, dotazy.
-
Komunikace a její hlavní projevy – vnitřní (myšlení) a vnější (mluvení).
- Kvalitativní vazba mezi oběma úrovněmi komunikace. Jak rozdíl mezi nimi chápat a rozeznávat.
- Srovnání objemu obsahu myšlení a jeho poměru k objemu mluvení.
- Problematika správné formulace informací a porozumění jim. Zdůraznění dovednosti klást otázky.
- Rozdíly mezi malými, většími a dospívajícími dětmi a dospělými.
-
Kompetence a dovednost komunikace mezi učiteli, popř. mezi učiteli a rodiči.
- Zdůraznění potřeby znalosti a akceptace jednotlivých vývojových období dětí v souvislosti s vhodnými způsoby komunikace.
- Charakteristiky komunikace jednotlivých věkových období.
- Potřeba přijímat i formulovat zpětnou vazbu. Vliv špatné zpětné vazby na kvalitu vztahů.
- Zákonitosti a formy zpětné vazby, včetně základních komunikačních technik, kterými se zpětná vazba formuluje.
- Do tohoto bloku spadá dialog, dotazy a diskuze.
-
Osobnostní atributy, které jsou hlavními charakteristikami pro sociální kontext.
- Osobnostní komplexnost z hlediska aktivitami podloženého sebevědomí, kvalitních základů zpětnovazebních mechanismů a výkonné tvořivosti.
- Význam uvědomění si výjimečnosti. Aktivní rozvoj sebevědomí se současným vývojem zpětné vazby, vedení k odpovědnosti.
- Sociálně adaptabilní proces, kdy si dítě uvědomuje nejen talent, ale i to, k čemu je a pro koho má mít přínos – tedy vyjma přínosu seberealizačního. Je zde třeba myslet i na to, že talent potřebuje základy kooperace, která dodává realizaci na plastičnosti a sociální uplatnitelnosti.
- Méně obecné principy a konkrétní parametry jako faktor originálního přínosu a diferenciace mezi záměrem, procesem, estetičností a „přidanou hodnotou“ talentu.
- Oblasti specifických nástrojů k realizaci – motivace, oslovitelnost, samostatnost a pracovní návyky.
-
Individuální oblasti – limitace osobnosti.
- Limitace prostředím konstruktivního typu (být si vědom reálných limitací, které mi talent přináší) a nekonstruktivního typu (nesmyslně projektované ambice rodičů, nepřiměřené a nepřirozené nároky, předsudky, prestiž...).
- Rizika, která školy, rodiče (ale i např. sportovní kluby, volnočasové organizace) nejčastěji podceňují.
- Diskuze, příklady z praxe, dotazy.