Přírodověda činnostně v 5. ročníku

Projekt: | Tvořivá škola | Typ kurzu: | Webinář pro pedagogy |
---|---|---|---|
Akreditační číslo: | 40337/2020-4-1039 | Cílová skupina: | Běžná akce |
Cena: | 1 490 Kč | Hodinová dotace: | 8 hod. |
Kategorie: | 1. stupeň ZŠ |
Soubor postupů vhodný pro žáky s poruchami učení i pro žáky nadané
Seminář předkládá mnohaletou praxí prověřený, smysluplný a praktický soubor činnostních postupů do výuky přírodovědy ve 5. ročníku. Umožní Vám žáky zaujmout, zdárně jim předat základní učivo i rozvíjet jejich klíčové kompetence. Vy i vaši žáci můžete ve výuce zažívat radost a pocity spojené s úspěchem. Předávaný soubor žákovských činností Vám zároveň skvěle poslouží při práci s žáky s poruchami učení, a to při nápravách i při jejich předcházení.
Seminář je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ a využitelný při práci se všemi druhy učebnic a pracovních sešitů. Lektory kurzu jsou vždy zkušení učitelé s desítkami let praxe. Účastníci obdrží zdarma Testy pro evaluaci ČJ 5 v celkové ceně 235 Kč.
1. Příroda na podzim
* opakování učiva 4. ročníku - "Co víme o podzimní přírodě" - skupinová práce
* společenstva živých organizmů - potravní vazby, životní podmínky (propojení s VV)
* společenstva okolí lidských obydlí - živočichové volně žijící, rostliny kulturní a plané, jednoleté, dvouleté (propojení s PČ - temtická koláž - vystřihování, lepení, dokreslování)
* společenstvo polí, vod a lesů
* podzimní příprava rostlin a živočich na zimu - zhotovení kalendáře jednoho živočicha nebo rostliny s využitím encyklopedie
2. Příroda v zimě
* opakování učiva 4. ročníku podzimních kapitol - skupinová práce
* život v zimní přírodě - poznávání stop živočichů (arch se stopami - přiřazování živočichů)
* přezimující živočichové (propojení s VV, PČ - výroba jednoduchého krmítka - pomáháme volně žijícím živočichům)
* horniny a nerosty (podle možností ukázky ze školní sbírky nerostů)
* měření (využití metru v praxi)
3. Příroda na jaře
* opakování učiva 4. ročníku zimních kapitol - skupinová činnost
* části kvetoucích rostlin (propojení s PČ - vymodelování části rostliny, spojit párátky)
* vypěstování některého z běžných druhů luskovin
* význam kvetoucích rostlin pro člověka (vystříhané rostliny - vyčlenit ty, které pěstujeme pro výživu)
4. Příroda v létě
* opakování učiva 4. ročníku jarních kapitol - skupinová práce (
* plody rostlin - ovoce, zelenina
* člověk a příroda - třídění odpadu (propojení s VV)
5. Člověk
* lidské tělo a tělní soustavy - názorné pomůcky, využití skládaček, skupinová práce
* smysly - určování předmětů podle smyslů
* období vývoje člověka - napodobování
* zdravá výživa a výchova ke zdraví - sestavení jídelníčku (využití plakátu potravin - propojení s M)
* zuby
6. Metodický postup „opakovací krabičky“
* Člověk a neživá příroda,
* Člověk a živá příroda
* Člověk a vesmír
* Člověk a lidské výtvory
7. Výprava do vesmíru (Sluneční soustava - planety; Galaxie; Souhvězdí; Země - měsíc; Střídání dne a noci; Střídání ročních období)
* výroba mapky otáčivé oblohy - obzor, souhvězdí (naznačit hvězdy/souhvězdí)
* modelování planet sluneční soustavy
* z modelíny
* z papíru a tapetového lepidla s použitím balónku
* střídání dne a noci (baterka, míč/pomeranč), ukázka zatmění
* hmotnost vzduchu - 2 balónky jsou na pohled stejné, když jeden nafoukneme je těžší - i vzduch má svou hmotnost
* výroba měřičů času
* přesýpací hodiny
* vodní hodiny
* sluneční hodiny
* svíčkové hodiny
8. rozmanitost života na Zemi (Podnebné pásy; Zoologické/botanické zahrady; Ochrana přírody, udržitelný rozvoj)