Matematická gramotnost činnostně - 4. a 5. ročník ZŠ
Kurz připravený pro program OP VVV

Projekt: | Tvořivá škola | Typ kurzu: | Webinář pro pedagogy |
---|---|---|---|
Akreditační číslo: | 16939/2019-2-689 | Cílová skupina: | Běžná akce |
Cena: | 3 850 Kč (nepodléhá DPH) | Hodinová dotace: | 16 hod. |
Kategorie: | 1. stupeň ZŠ |
Soubor postupů vhodný pro žáky s poruchami učení i pro žáky nadané
Kurz předkládá mnohaletou praxí prověřený, smysluplný a praktický soubor činnostních postupů do výuky matematiky ve 4. a 5. ročníku. Umožní Vám žáky zaujmout, zdárně jim předat základní učivo i rozvíjet jejich klíčové kompetence. Vy i vaši žáci můžete ve výuce zažívat radost a pocity spojené s úspěchem. Předávaný soubor žákovských činností Vám zároveň skvěle poslouží při práci s žáky s poruchami učení, a to při nápravách i při jejich předcházení.
Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ a využitelný při práci se všemi druhy učebnic a pracovních sešitů. Lektory kurzu jsou vždy zkušení učitelé s desítkami let praxe. Účastníci obdrží zdarma pomůcky Karty a šablony pro činnostní učení M ve 4. a 5. ročníku a na ukázku pomůcku Mřížka s kolečky v celkové ceně 379 Kč.
1. část
– Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení M ve 4. ročníku.
– Názorná představa o čísle. Činnostní formy práce s číselnou osou.
– Násobení a dělení čísel zakončených nulami.
– Činnostní automatizace násobilky a dělení – činnosti se čtverečky a tabulkami.
– Samostatné vyvození dělení se zbytkem.
– Počtářské chvilky – prvky kritického myšlení, využití samokontroly, individualizace. Zpětná vazba. Práce s chybou.
– Pozitivní způsoby hodnocení žáků.
– Další vhodné pomůcky a hry pro motivaci a procvičování učiva.
– Pomůcka Papírové peníze a její využití ve výuce.
– Organizace sebekontroly žáků při výuce a sebehodnocení.
– Úsudkové počítání – řešení slovních úloh ze života a jejich obměny – jednoduché zápisy spojené s činnostmi.
– Úlohy ze života vedoucí k rozvoji logického myšlení, obměny slovních úloh.
– Tabulky a grafy při řešení slovních úloh.
– Náměty pro projektové vyučování, komunikace při výuce M.
– Činnostní učení geometrie, geometrické rozcvičky.
– Rozvoj geometrických představ, činnosti žáků.
– Základní geometrické výpočty.
– Znázorňování jednotek délky a obsahu, jejich převodů.
– Vytvoření představy jednotek obsahu.
– Peněžní model desetinného čísla, obchodování.
– Diferenciace ve výuce.
– Mezipředmětové vztahy s Čj a dalšími předměty.
– Rozvíjení kompetence pracovní, komunikativní, kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence sociální a občanské.
2. část
– Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení M v 5. ročníku.
– Úsudkové počítání – řešení slovních úloh ze života a jejich obměny – jednoduché zápisy spojené s činnostmi.
– Vzájemná komunikace a prohlubování kompetence sociální.
– Úlohy ze života vedoucí k rozvoji logického myšlení, obměny slovních úloh
– Tabulky a grafy při řešení slovních úloh. Náměty pro projektové vyučování, komunikace při výuce M. Diferenciace ve výuce.
– Činnostní učení geometrie, geometrické rozcvičky. Rozvoj geometrických představ.
– Základní geometrické výpočty.
– Znázorňování jednotek délky a obsahu, jejich převodů. Vytvoření představy jednotek obsahu.
– Peněžní model desetinného čísla, obchodování.
– Mozaikové hry se zaměřením na kompetenci komunikativní.
– Řešení úloh s pomocí činností zaměřených na rozdělování celku na stejné části a na skládání částí do celku.
– Názorná představa desetinného čísla.
– Činnostní formy práce s číselnou osou.
– Činnostní vytváření představy zlomku. Kruhový model zlomku (pomůcka Zlomkovnice).
– Jednoduché úlohy na řešení dělení celku na stejné části a skládání celku z částí na základě činností s kruhovým modelem zlomku.
– Činnostní vytvoření představy desetinného čísla s využitím pomůcky ze čtvercové sítě.
– Práce s peněžními modely – vyplácení, dočítání.
– Didaktická pomůcka nuly a číslice.
– Pozitivní způsoby hodnocení žáků. Vhodné pomůcky a hry pro motivaci a procvičování učiva. Práce s chybou.
–Úsudkové počítání – řešení slovních úloh ze života a jejich obměny, jednoduché zápisy spojené s činnostmi. Úlohy ze života a obměny slovních úloh.
– Náměty pro projektové vyučování, komunikace při výuce M. Diferenciace ve výuce.
– Organizace sebekontroly žáků při výuce a sebehodnocení. Zpětná vazba.
– Utváření a rozvoj kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence pracovní a kompetence komunikativní.