Čtenářská pregramotnost tvořivě - poslední ročník MŠ

Kurz připravený pro program OP VVV

Projekt: Tvořivá škola Typ kurzu: Činnostní učení
Akreditační číslo: 25225/2016-2-791 Cílová skupina: Učitelé
Cena: 3 850 Kč (nepodléhá DPH) Hodinová dotace: 16 hod.
Kategorie: 1. stupeň ZŠ, MŠ

Soubor postupů vhodný pro žáky s poruchami učení i pro žáky nadané

Hledáte praktické postupy a činnosti, které vám pomohou připravit děti na dobrý start na základní škole? Nabízíme Vám kurz, který Vás zážitkovou formou seznámí se souborem vybraných, efektivních postupů zaměřených na čtenářskou a matematickou pregramotnost v posledním ročníku MŠ. Kurz předkládá mnohaletou praxí prověřený, smysluplný a praktický soubor činnostních postupů. Umožní Vám žáky zaujmout, zdárně jim předat základní učivo i rozvíjet jejich klíčové kompetence. Vy i vaši žáci můžete ve výuce zažívat radost a pocity spojené s úspěchem. Předávaný soubor žákovských činností Vám zároveň skvěle poslouží při práci s žáky s poruchami učení, i při jejich předcházení.

Kurz je vhodný pro všechny učitele MŠ i učitele působící na 1. stupni ZŠ. Pracovat budeme s novými pomůckami z dílny Tvořivé školy.  Účastníci obdrží zdarma hlavní pomůcky Karty a šablony pro činnostní učení Čj v 0. a M v 1. ročníku v celkové ceně 350 Kč a příručku Metodika činnostního učení v přípravném období. Lektorem kurzu je zkušená lektorka – ředitelka a učitelka malotřídní ZŠ s desítkami let praxe.

  • Rozvíjení řeči s využitím zkušeností dětí předškolního věku.
  • Přípravná zraková a sluchová cvičení.
  • Seznámení dětí předškolního věku s lidovými pohádkami, rozpočitadly, říkankami, hádankami. Poslech čtených a vyprávěných pohádek.
  • Příběhy ze života dětí, z přírody, o zvířatech a jejich propojení s  výtvarnou i hudební výchovou,
  • Cvičení schopnost naslouchat, něco si z příběhu zapamatovat a zapamatované vyjádřit mluveným, výtvarným nebo i pohybovým projevem
  • Rytmizace a memorování vhodných jednoduchých říkanek a básniček zpaměti. Odpovědi na otázky.
  • Krátká vypravování dětí podle jejich zážitků a pozorování.
  • Jednoduchá dramatizace jednoduchých pohádek, zvláště takových, ve kterých se některý motiv opakuje.
  • Náprava vadné výslovnosti nápodobou.Dechová a koordinační cvičení.
  • Sluchová analýza a syntéza slabik ve slova, např. hádanky typu: „Je to hodně stromů a je to l - e - s. Co je to?“
  • Hrubá a jemná motorika. Grafomotorika.
  • Uvolňovací cviky při kreslení a malování – příprava pro psaní. Význam uvolňovacích cviků doprovázených říkankami.
  • Zásady a návyky, které je třeba dodržovat při kreslení a základech psaní.
  • Příprava k budoucímu psaní písmen – psaní jednotlivých prvků písmen a číslic (tečky, čáry, oblouky,  zátrhy, ovály, kličky, vlnovky)
  • Základy metody čtení s porozuměním v přípravném ročníku. Vyvození prvních písmen – zrak, sluch.
  • Význam pozitivní motivace a pozitivního hodnocení při vzdělávání dětí předškolního věku.
  • Vhodné didaktické pomůcky a hry, zásady pro práci s nimi. Práce s pomůckou karty a šablony pro činnostní učení Čj v 0. ročníku. Další vhodné didaktické pomůcky a hry, zásady pro práci s nimi.

 

Ve všech uvedených oblastech probíhá pokládání základů klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání.

 

Cílem vzdělávací akce je:

  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • rozvoj myšlení, myšlenkové aktivity, pozornosti a schopnosti dětí soustředit se
  • rozvoj koncentrace určitým směrem a schopnosti porozumění zadání určitýczh úkolů a schopnosti splnit úkol
  • rozvoj zrakové paměti, postřehu, schopnosti rozlišovat a třídit
  • rozlišování tvarů a barev
  • pokládání základů a postupný rozvoj jednotlivých klíčových kompetencí, zejména kompetence pracovní a kompetence k učení
  • rozlišování tvarů a barev
  • procvičování orientace v prostoru, na ploše (dole, nahoře, vlevo, vpravo, pořadí, …)
  • rozvoj a zjemnění zrakového vnímání (shody, rozdíly, detaily, …)
  • uvědomování si celku a jeho částí (půlené, třetinové obrázky, skládání celku z částí, …)
  • rozvoj slovní zásoby – pojmenovávání obrázků
  • rozvoj sluchového vnímání – zaznamenávání první hlásky, slabiky, určování počtu slabik
  • využití k námětovému vyprávění, rozhovoru
  • podpora rozvoje jemné motoriky (manipulace, stříhání, vybarvování, …)
Developed by Via Aurea.