Čtenářská gramotnost tvořivě - 4. a 5. ročník ZŠ

Kurz připravený pro program OP VVV

Projekt: Tvořivá škola Typ kurzu: Webinář
Akreditační číslo: 16939/2019-2-689 Cílová skupina: Běžná akce
Cena: 3 850 Kč (nepodléhá DPH) Hodinová dotace: 16 hod.
Kategorie: 1. stupeň ZŠ

Soubor postupů vhodný pro žáky s poruchami učení i pro žáky nadané

Kurz předkládá mnohaletou praxí prověřený, smysluplný a praktický soubor činnostních postupů do výuky českého jazyka ve 4. a 5. ročníku. Umožní Vám žáky zaujmout, zdárně jim předat základní učivo i rozvíjet jejich klíčové kompetence. Vy i vaši žáci můžete ve výuce zažívat radost a pocity spojené s úspěchem. Předávaný soubor žákovských činností Vám zároveň skvěle poslouží při práci s žáky s poruchami učení, a to při nápravách i při jejich předcházení.

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ a využitelný při práci se všemi druhy učebnic a pracovních sešitů. Lektory kurzu jsou vždy zkušení učitelé s desítkami let praxe. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení Čj ve 4. a 5. ročníku v ceně 370 Kč. 

Trápí vás vyjmenovaná slova, rody nebo slovní druhy? Je pro vaše žáky obtížná výuka gramatiky? Nedosahujete se žáky výsledků adekvátních vloženému úsilí? Vyzkoušejte metody činnostního učení.

1. část

– Výstupy 1. vzdělávacího období a úvod do činnostního učení Čj ve 2. vzdělávacím období. Charakteristika výuky Čj ve 4. ročníku.

– Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení Čj ve 4. ročníku.

– Činnostní výuka gramatiky s důrazem na tvořivou výuku a procvičování vyjmenovaných slov.

– Gramatika ve 4. ročníku – možnosti práce s učebnicemi a pracovními sešity.

– Diktáty – práce s chybou. Nácvik a hodnocení pravopisných činností.

– Činnosti a vhodné metodické materiály pro výuku pravopisu.

– Didaktické hry se slovními druhy.

– Mezipředmětové vztahy – propojení psaní s přírodovědou a mluvnicí.

– Cíle a smysl didaktických her. Význam opakování.

– Skupinové práce žáků.

– Čtení a literární výchova ve 2. vzdělávacím období.

– Motivace ve výuce čtení.

– Propojení psaní a výuky čtení s porozuměním.

– Komunikace a diskuze ve výuce čtení.

– Práce s čítankami pro 4. ročník.

– Mezipředmětové vztahy s Vlastivědou.

– Projektové vyučování.

– Mimočítanková četba.

– Prvky kritického myšlení, efektivnost a struktura vyučovací hodiny, portfolia.

– Řečová a komunikační cvičení na různá témata.

– Tvořivá práce žáků, dramatizace textů.

– Průběžné utváření kompetence k učení, kompetence pracovní, kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů a kompetence sociální.

 

2. část

– Činnostní výuka Čj ve 2. vzdělávacím období.

– Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení Čj ve 5. ročníku.

– Činnostní výuka gramatiky a procvičování vyjmenovaných slov.

– Vhodné didaktické hry.

– Motivace ve výuce čtení.

– Seznámení s metodikou čtení v 5. ročníku.

– Charakteristika výuky Čj v 5. ročníku.

– Didaktické hry se slovními druhy.

– Činnosti a vhodné metodické materiály pro výuku pravopisu.

– Gramatika v 5. ročníku – práce s učebnicí a pracovními sešity.

– Diktáty – práce s chybou.

– Nácvik a hodnocení pravopisných činností.

– Mezipředmětové vztahy – propojení psaní s přírodovědou a mluvnicí.

– Možnosti využití učebnic a pracovních sešitů připravených pro činnostní učení.

– Čtení a literární výchova ve 2. vzdělávacím období.

– Komunikace a diskuze ve výuce čtení.

– Práce s čítankami pro 5. ročník. Mezipředmětové vztahy s Vlastivědou.

– Projektové vyučování. Mimočítanková četba.

– Propojení psaní a výuky čtení s porozuměním.

– Prvky kritického myšlení, efektivnost a struktura vyučovací hodiny, portfolia.

– Tvořivá práce žáků, dramatizace textů.

– Práce s naučným textem (encyklopedie).

– Týmová práce, studijní čtení.

– Záznamy z přečteného textu, vhodné náměty a ukázky.

– Řečová a komunikační cvičení na různá témata.

– Rozvoj kompetence pracovní, kompetence k řešení problémů, kompetence k učení aneb učíme děti učit se. Vzájemná komunikace – rozvoj kompetence sociální a občanské.