Činnostní učení ve výuce přírodovědy ve 4. - 5. ročníku
Kurz realizovaný v rámci letních škol
Projekt: | Tvořivá škola, s.r.o. | Typ kurzu: | Letní školy |
---|---|---|---|
Akreditační číslo: | Cílová skupina: | Letní školy | |
Cena: | Hodinová dotace: | 24 hod. | |
Kategorie: | 1. stupeň ZŠ, Letní školy |
Soubor postupů vhodný pro žáky s poruchami učení i pro žáky nadané
Kurz předkládá mnohaletou praxí prověřený, smysluplný a praktický soubor činnostních postupů do výuky přírodovědy ve 4. a 5. ročníku. Umožní Vám žáky zaujmout, zdárně jim předat základní učivo i rozvíjet jejich klíčové kompetence. Vy i vaši žáci můžete ve výuce zažívat radost a pocity spojené s úspěchem. Předávaný soubor žákovských činností Vám zároveň skvěle poslouží při práci s žáky s poruchami učení, a to při nápravách i při jejich předcházení.
Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ a využitelný při práci se všemi druhy učebnic a pracovních sešitů. Lektory kurzu jsou vždy zkušení učitelé s desítkami let praxe. Účastníci obdrží zdarma Putování českými dějinami 5. díl v celkové ceně 299 Kč. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“
1. část
- Příroda na podzim
* opakování "Co víme o podzimní přírodě" - skupinová práce (obrázky s podzimní tématikou, kartičky s otázkami, žetony)
* společenstva živých organizmů - potravní vazby, životní podmínky (propojení s VV)
* společenstva okolí lidských obydlí - živočichové volně žijící, rostliny kulturní a plané, jednoleté, dvouleté (propojení s PČ - koláž - vystřihování, lepení, dokreslování)
* společenstvo polí, vod a lesů, houby - výstavka obrázků hub, práce s atlasem hub (propojení s VV - ve skupinách nakreslit společenstvo, pak přiřazovat rostliny a živočichy v hodinách PŘ)
* podzimní příprava rostlin a živočich na zimu - zhotovení kalendáře jednoho živočicha nebo rostliny s využitím encyklopedie
- Příroda v zimě
* opakování učiva podzimních kapitol - skupinová práce (karty s otázkami, hrací figurky, kostka)
* život v zimní přírodě - poznávání stop živočichů (arch se stopami - přiřazování živočichů)
* přezimující živočichové (propojení s VV, PČ - výroba jednoduchého krmítka - pomáháme volně žijícím živočichům)
* horniny a nerosty (podle možností ukázky ze školní sbírky nerostů)
* měření (využití metru v praxi)
2. část
- Příroda na jaře
* opakování učiva zimních kapitol - skupinová činnost (hrací pole, hrací kostka a figurky)
* části kvetoucích rostlin (propojení s PČ - vymodelování části rostliny, spojit párátky)
* vypěstování některého z běžných druhů luskovin
* význam kvetoucích rostlin pro člověka (vystříhané rostliny - vyčlenit ty, které pěstujeme pro výživu)
* živočichové na jaře, péče o domácí zvířata
- Příroda v létě
* opakování učiva jarních kapitol - skupinová práce (karta s otázkami, obrázek zimovišť živočichů, kostka, figurky)
* plody rostlin - ovoce, zelenina
* člověk a příroda - třídění odpadu (propojení s VV)
3. část
- Člověk
* lidské tělo a tělní soustavy (názorné pomůcky) - využití skládaček
* smysly - určování předmětů podle smyslů
* období vývoje člověka - napodobování
* zdravá výživa a výchova ke zdraví - sestavení jídelníčku (využití plakátu potravin - propojení s M)
* zuby
- Metodický postup „opakovací krabičky“
* Člověk a neživá příroda,
* Člověk a živá příroda
* Člověk a vesmír
* Člověk a lidské výtvory
4. část
- Další projekty a činnosti
* Za oříšky veverky Zrzečky
* Přiřazování textu k obrázkům zvířat a rostlin
* Začlenění rostlin a živočichů ke svému společenstvu - vyber jednoho živočicha a popiš ho (ostatní skupiny hádají, co je to za živočicha)
* biodiverzita
- Výprava do vesmíru (Sluneční soustava - planety; Galaxie; Souhvězdí; Země - měsíc; Střídání dne a noci; Střídání ročních období)
* výroba mapky otáčivé oblohy - obzor, souhvězdí (naznačit hvězdy/souhvězdí)
* modelování planet sluneční soustavy
- z modelíny
- z papíru a tapetového lepidla s použitím balónku
* střídání dne a noci (baterka, míč/pomeranč), ukázka zatmění
* hmotnost vzduchu - 2 balónky jsou na pohled stejné, když jeden nafoukneme je těžší - i vzduch má svou hmotnost
* výroba měřičů času
- přesýpací hodiny
- vodní hodiny
- sluneční hodiny
- svíčkové hodiny
* rozmanitost života na Zemi (Podnebné pásy; Zoologické/botanické zahrady; Ochrana přírody, udržitelný rozvoj)