Činnostní učení ve výuce matematiky ve 4. a 5. ročníku
Kurz realizovaný v rámci letních škol

Projekt: | Tvořivá škola | Typ kurzu: | Webinář pro pedagogy |
---|---|---|---|
Akreditační číslo: | 1111/2021-4-155 | Cílová skupina: | Letní školy |
Cena: | zahrnuje kurzovné, ubytování a plnou penzi. Neuvedete-li v poznámce přihlášky jinak, bude účtována plná cena. Nechcete-li zajistit ubytování či stravu, můžete zvolit variantu: ,- - kurzovné + plná penze ,- - kurzovné + obědy ,- - pouze kurzovné (konečná cena) Letní školy je třeba uhradit předem. Fakturace bude probíhat průběžně od května. Následně budou nově přihlášeným účastníkům faktury zaslány e-mailem. Letní školu je možné hradit i tak, že část uhradí škola a část účastník (např. kurzovné hradí škola, ubytování a stravu účastník). | Hodinová dotace: | 24 hod. |
Kategorie: | 1. stupeň ZŠ, Letní školy, Rodiče |
Soubor postupů vhodný pro žáky s poruchami učení i pro žáky nadané
Kurz předkládá mnohaletou praxí prověřený, smysluplný a praktický soubor činnostních postupů do výuky matematiky ve 4. a 5. ročníku. Umožní Vám žáky zaujmout, zdárně jim předat základní učivo i rozvíjet jejich klíčové kompetence. Vy i vaši žáci můžete ve výuce zažívat radost a pocity spojené s úspěchem. Předávaný soubor žákovských činností Vám zároveň skvěle poslouží při práci s žáky s poruchami učení, a to při nápravách i při jejich předcházení.
Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ a využitelný při práci se všemi druhy učebnic a pracovních sešitů. Lektory kurzu jsou vždy zkušení učitelé s desítkami let praxe. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M ve 4. a 5. ročníku v ceně 370 Kč. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“.
1. část
– Názorná představa o čísle. Činnostní formy práce s číselnou osou.
- Násobení a dělení čísel zakončených nulami. Činnostní automatizace násobilky a dělení – činnosti se čtverečky a tabulkami.
- Samostatné vyvození dělení se zbytkem.
- Didaktická pomůcka nuly a číslice.
- Zpětná vazba. Práce s chybou.
- Pozitivní způsoby hodnocení žáků.
- Vhodné pomůcky a hry pro motivaci a procvičování učiva. Peníze ve výuce.
- Organizace sebekontroly žáků při výuce a samohodnocení.
- Úsudkové počítání – řešení slovních úloh ze života a jejich obměny – jednoduché zápisy spojené s činnostmi.
2. část
– Mezipředmětové vztahy s Čj a dalšími předměty.
- Úlohy ze života vedoucí k rozvoji logického myšlení, obměny slovních úloh.
- Tabulky a grafy při řešení slovních úloh.
- Náměty pro projektové vyučování, komunikace při výuce M.
- Činnostní učení geometrie, geometrické rozcvičky.
- Rozvoj geometrických představ, činnosti žáků. Základní geometrické výpočty.
- Znázorňování jednotek délky a obsahu, jejich převodů.
- Vytvoření představy jednotek obsahu.
- Peněžní model desetinného čísla, obchodování.
- Diferenciace ve výuce.
- Tvořivá práce s pomůckou Pracovní karty a šablony pro činnostní učení ve 4. ročníku.
3. část
– Úsudkové počítání – řešení slovních úloh ze života a jejich obměny – jednoduché zápisy spojené s činnostmi.
- Mezipředmětové vztahy s Čj a dalšími předměty.
- Vzájemná komunikace a prohlubování kompetence sociální.
- Úlohy ze života vedoucí k rozvoji logického myšlení, obměny slovních úloh.
- Tabulky a grafy při řešení slovních úloh.
- Náměty pro projektové vyučování, komunikace při výuce M.
- Diferenciace ve výuce.
- Utváření a rozvoj kompetence k učení a kompetence občanské.
- Činnostní učení geometrie, geometrické rozcvičky. Rozvoj geometrických představ, činnosti žáků. Základní geometrické výpočty.
- Znázorňování jednotek délky a obsahu, jejich převodů. Vytvoření představy jednotek obsahu.
- Peněžní model desetinného čísla.
- Mozaikové hry se zaměřením na kompetenci komunikativní.
- Řešení úloh s pomocí činností zaměřených na rozdělování celku na stejné části a na skládání částí do celku.
4. část
– Názorná představa desetinného čísla.
- Činnostní formy práce s číselnou osou.
- Činnostní vytváření představy zlomku. Kruhový model zlomku.
- Jednoduché úlohy na řešení dělení celku na stejné části a skládání celku z částí na základě činností s kruhovým modelem zlomku.
- Činnostní vytvoření představy desetinného čísla s využitím pomůcky ze čtvercové sítě.
- Výuka zlomků činnostně, vhodné pomůcky a práce s náměty žáků.
- Práce s číselnou osou.
- Didaktická pomůcka nuly a číslice.
- Zpětná vazba. Práce s chybou.
- Pozitivní způsoby hodnocení žáků. Diferenciace ve výuce.
- Vhodné pomůcky a hry pro motivaci a procvičování učiva.
- Organizace sebekontroly žáků při výuce a sebehodnocení.
- Úsudkové počítání –jednoduché zápisy slovních úloh spojené s činnostmi.
- Úlohy ze života vedoucí k rozvoji logického myšlení, obměny slovních úloh.
- Mezipředmětové vztahy.
- Náměty pro projektové vyučování, komunikace při výuce M.
- Tvořivá práce s pomůckou Pracovní karty a šablony pro činnostní učení v 5. ročníku.
Předkládané postupy významně přispívají k postupnému utváření a rozvoji kompetence pracovní, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní a kompetence k učení.