Činnostní učení ve výuce matematiky v 1. a 2. ročníku
Kurz realizovaný v rámci letních škol

Projekt: | Tvořivá škola | Typ kurzu: | Webinář pro pedagogy |
---|---|---|---|
Akreditační číslo: | 1111/2021-4-155 | Cílová skupina: | Letní školy |
Cena: | zahrnuje kurzovné, ubytování a plnou penzi. Neuvedete-li v poznámce přihlášky jinak, bude účtována plná cena. Nechcete-li zajistit ubytování či stravu, můžete zvolit variantu: ,- - kurzovné + plná penze ,- - kurzovné + obědy ,- - pouze kurzovné (konečná cena) Letní školy je třeba uhradit předem. Fakturace bude probíhat průběžně od května. Následně budou nově přihlášeným účastníkům faktury zaslány e-mailem. Letní školu je možné hradit i tak, že část uhradí škola a část účastník (např. kurzovné hradí škola, ubytování a stravu účastník). | Hodinová dotace: | 24 hod. |
Kategorie: | 1. stupeň ZŠ, Letní školy |
Soubor postupů vhodný pro žáky s poruchami učení i pro žáky nadané
Kurz předkládá mnohaletou praxí prověřený, smysluplný a praktický soubor činnostních postupů do výuky matematiky v 1. a 2. ročníku. Umožní Vám žáky zaujmout, zdárně jim předat základní učivo i rozvíjet jejich klíčové kompetence. Vy i vaši žáci můžete ve výuce zažívat radost a pocity spojené s úspěchem. Předávaný soubor žákovských činností Vám zároveň skvěle poslouží při práci s žáky s poruchami učení, a to při nápravách i při jejich předcházení.
Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ a využitelný při práci se všemi druhy učebnic a pracovních sešitů. Lektory kurzu jsou vždy zkušení učitelé s desítkami let praxe. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M v 1. a 2. ročníku v ceně 370 Kč. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“.
1. část
- Přípravné období, důležitost vytváření představy čísel.
- Činnosti s didaktickými pomůckami „Početní divadélko“ a „Malované slovní úlohy“.
- Průběžná zpětná vazba.
- Činnosti s pomůckami, které vedou ke správné představě čísel.
- Numerace do pěti.
- Počítání do pěti – rozklady, sčítání, odčítání.
- Další didaktické pomůcky a hry pro individualizaci výuky.
- Tvořivá práce s pomůckou „Pracovní karty a šablony pro činnostní učení matematice v 1. ročníku“.
- Didaktická pomůcka „Skládací kostka s kolečky“ a její využití při činnostech v matematice.
- Tvoření prvních slovních úloh s názorem.
- Numerace do deseti.
- Činnosti s didaktickou pomůckou „Soubor značek a číslic“.
2. část
- Počítání do deseti – rozklady, sčítání, odčítání.
- Individualizace ve výuce, samokontrola a sebehodnocení žáků.
- Seznámení s metodikou výuky matematiky v 1. ročníku.
- Postupné rozvíjení kompetence k řešení problémů a kompetence komunikativní.
- Rozšíření číselného oboru do dvaceti – názorné využití analogie s první desítkou.
- Numerace do dvaceti.
- Činnosti s číselnou osou.
- Počítání do dvaceti – využití analogie s počítáním v 1. desítce.
- Činnosti a hry na obchod s didaktickou pomůckou „Papírové bankovky a mince“, obchůdky v učebnicích, vyplácení, rozměňování, vracení; obchodování a dramatizace.
- Tvořivá práce s pomůckou „Pracovní karty a šablony pro činnostní učení matematice v 1. ročníku“.
- Didaktická pomůcka „Skládací kostka s kolečky“ a její využití při činnostech v matematice.
- Tvoření slovních úloh s názorem.
- Hry pro diferenciaci výuky.
3. část
- Počítání do dvaceti – činnostní výuka počítání s přechodem přes desítku.
- Slovní úlohy ve 2. ročníku.
- Seznámení s metodikou výuky matematiky ve 2. ročníku.
- Mezipředmětové vztahy s ČJL a ČJS.
- Průběžná zpětná vazba.
- Další didaktické pomůcky a hry pro individualizaci výuky.
- Tvořivá práce s pomůckou „Pracovní karty a šablony pro činnostní učení matematice ve 2. ročníku“.
4. část
- Rozšíření číselného oboru do sta – názorné využití analogie s první desítkou.
- Numerace do sta – vytvoření konkrétní představy čísla.
- Didaktická pomůcka „Desítky koleček“.
- Činnosti s číselnou osou.
- Počítání do sta – využití analogie s počítáním v 1. desítce, počítání s přechodem přes desítky s využitím rozkladů čísel, počítání v peněžním modelu, obchodování.
- Náměty pro malé projekty ve vyučování.
- Objevování násobení – činnostní vyvození násobilky z opakovaného sčítání na základě názoru.
- Geometrie – rozlišování geometrických útvarů a těles, hry s geometrickými útvary a tělesy v 1. a 2. ročníku, rýsování, měření délky.
- Mezipředmětové vztahy s ČJL a ČJS.
- Komunikace ve výuce.
- Slovní úlohy – ze života žáků, hry s penězi.
- Tvoření otázek žáky, formulace odpovědi.
- Procvičování představ „o několik více, o několik méně“.
- Průběžná zpětná vazba.
- Další didaktické pomůcky a hry pro individualizaci výuky.
- Tvořivá práce s pomůckou „Pracovní karty a šablony pro činnostní učení matematice ve 2. ročníku“.
Předkládané postupy významně přispívají k postupnému utváření a rozvoji kompetence pracovní, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní a kompetence k učení.