Činnostní učení v posledním ročníku MŠ

Projekt: Tvořivá škola Typ kurzu: Činnostní učení
Akreditační číslo: 727/2017-1-209 Cílová skupina: Učitelé
Cena: 890 Kč vč. DPH Hodinová dotace: 8 hod.
Kategorie: MŠ, 1. stupeň ZŠ

Předkládáme Vám zážitkový didaktický Kurz zaměřený na přípravné období ve výuce M a Čj posledním ročníku MŠ. Zkušení lektoři Vás  formou zážitkové pedagogiky seznámí se souborem ověřených činnostních postupů, které Vám umožní předat dětem předškolního věku dovednosti a vědomosti potřebné pro jejich harmonický vstup na ZŠ.

Na kurzu je účastníkům předkládán soubor aktivizujících metod a forem učení, zaměřený na aktivní rozvoj a učení M a Čj, které prezentuje na vhodných pomůckách Tvořivé školy. Je vhodný pro všechny učitele MŠ a přípravných ročníků ZŠ. Účastníci obdrží zdarma hlavní pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení Čj v 0. ročníku a na ukázku pomůcku Tvary a barvy.

Lektory kurzu jsou zkušení elementaristé z praxe.

Obsah akce:

  • Smysl a význam přípravného období pro žáky posledního ročníku MŠ.
  • Rozvíjení řeči s využitím zkušeností dětí předškolního věku.
  • Přípravná zraková a sluchová cvičení.
  • Rozvoj zrakového a sluchového vnímání a rozlišování, zrakové a sluchové paměti
  • Prostorová orientace (před, za, vedle, vpravo, vlevo, dole, nahoře).
  • Dechová a koordinační cvičení.
  • Přípravné období, vytváření první představy čísel.
  • Rozvíjení matematické řeči s využitím zkušeností dětí předškolního věku
  • Krátká matematická vypravování dětí předškolního věku podle jejich zážitků a pozorování bez užití početních výkonů (ze začátku i bez znalosti číslic).
  • Vytváření představ o jednotlivých číslech na základě názoru
  • Činnosti s didaktickými pomůckami Početní divadélko a Malované příběhy.
  • Činnosti s pomůckami, které vedou ke správné představě čísel.
  • Numerace do tří. Porovnávání počtu věcí. Rozklady čísla 3.
  • Práce s prožitky dětí předškolního věku - sebeuvědomění si prožitku.
  • Seznámení dětí předškolního věku s lidovými pohádkami, rozpočitadly, říkankami, hádankami. Poslech čtených a vyprávěných pohádek.
  • Příběhy ze života dětí, z přírody, o zvířatech a jejich propojení s  výtvarnou i hudební výchovou.
  • Cvičení schopnost naslouchat, něco si z příběhu zapamatovat a zapamatované vyjádřit mluveným, výtvarným nebo i pohybovým projevem
  • Rytmizace a memorování vhodných jednoduchých říkanek a básniček zpaměti. Odpovědi na otázky.
  • Krátká vypravování dětí podle jejich zážitků a pozorování.
  • Jednoduchá dramatizace jednoduchých pohádek, zvláště takových, ve kterých se některý motiv opakuje.
  • Náprava vadné výslovnosti nápodobou.Dechová a koordinační cvičení.
  • Sluchová analýza a syntéza slabik ve slova, např. hádanky typu: „Je to hodně stromů a je to l - e - s. Co je to?“
  • Hrubá a jemná motorika. Grafomotorika.
  • Uvolňovací cviky při kreslení a malování – příprava pro psaní. Význam uvolňovacích cviků doprovázených říkankami.
  • Zásady a návyky, které je třeba dodržovat při kreslení a základech psaní.
  • příprava k budoucímu psaní písmen – psaní jednotlivých prvků písmen a číslic (tečky, čáry, oblouky,  zátrhy, ovály, kličky, vlnovky)
  • Základy metody čtení s porozuměním v přípravném ročníku. Vyvození prvních písmen – zrak, sluch.
  • Význam pozitivní motivace a pozitivního hodnocení při vzdělávání dětí předškolního věku.
  • Vhodné didaktické pomůcky a hry, zásady pro práci s nimi. Práce s pomůckou karty a šablony pro činnostní učení Čj v 0. ročníku. Další vhodné didaktické pomůcky a hry, zásady pro práci s nimi.

Ve všech uvedených oblastech probíhá pokládání základů klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání.

 

Vzdělávací cíl akce
Cílem vzdělávací akce je:

  • rozvoj a užívání všech smyslů
  • rozvoj myšlení, myšlenkové aktivity, pozornosti a schopnosti dětí soustředit se
  • rozvoj koncentrace určitým směrem a schopnosti porozumění zadání určitých úkolů a schopnosti splnit úkol
  • rozvoj zrakové paměti, postřehu, schopnosti rozlišovat a třídit
  • rozlišování tvarů a barev
  • pokládání základů a postupný rozvoj jednotlivých klíčových kompetencí, zejména kompetence pracovní a kompetence k učení
  • rozlišování tvarů a barev
  • procvičování orientace v prostoru, na ploše (dole, nahoře, vlevo, vpravo, pořadí, …)
  • rozvoj a zjemnění zrakového vnímání (shody, rozdíly, detaily, …)
  • uvědomování si celku a jeho částí (půlené, třetinové obrázky, skládání celku z částí, …)
  • rozvoj slovní zásoby – pojmenovávání obrázků
  • rozvoj sluchového vnímání – zaznamenávání první hlásky, slabiky, určování počtu slabik
  • uvědomování si slovního významu a různých vztahů mezi předměty a jevy (vztahy funkční, časové, protikladnost, nadřazenost, …)
  • rozvoj logického myšlení – při manipulacích, skládání, uvědomování si významových vztahů (např. následnosti), logické pokračování v řadě apod.
  • podpora rozvoje matematických představ (počet, pořadí, následnost, …)
  • utváření prvních zkušeností s matematickým modelováním pomocí činností, kterými se děti učí poznávat a nalézat situace, které dokážou matematicky popsat
  • využití k námětovému vyprávění, rozhovoru
  • podpora rozvoje jemné motoriky (manipulace, stříhání, vybarvování, …)

 

Developed by Via Aurea.