Činnostní učení v posledním ročníku MŠ

Projekt: | Tvořivá škola | Typ kurzu: | Webinář pro pedagogy |
---|---|---|---|
Akreditační číslo: | 727/2017-1-209 | Cílová skupina: | Běžná akce |
Cena: | 890 Kč vč. DPH | Hodinová dotace: | 8 hod. |
Kategorie: | MŠ, 1. stupeň ZŠ |
Předkládáme Vám zážitkový didaktický Kurz zaměřený na přípravné období ve výuce M a Čj posledním ročníku MŠ. Zkušení lektoři Vás formou zážitkové pedagogiky seznámí se souborem ověřených činnostních postupů, které Vám umožní předat dětem předškolního věku dovednosti a vědomosti potřebné pro jejich harmonický vstup na ZŠ.
Na kurzu je účastníkům předkládán soubor aktivizujících metod a forem učení, zaměřený na aktivní rozvoj a učení M a Čj, které prezentuje na vhodných pomůckách Tvořivé školy. Je vhodný pro všechny učitele MŠ a přípravných ročníků ZŠ. Účastníci obdrží zdarma hlavní pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení Čj v 0. ročníku a na ukázku pomůcku Tvary a barvy v celkové ceně 205 Kč.
Lektory kurzu jsou zkušení elementaristé z praxe.
Obsah akce:
- Smysl a význam přípravného období pro žáky posledního ročníku MŠ.
- Rozvíjení řeči s využitím zkušeností dětí předškolního věku.
- Přípravná zraková a sluchová cvičení.
- Rozvoj zrakového a sluchového vnímání a rozlišování, zrakové a sluchové paměti
- Prostorová orientace (před, za, vedle, vpravo, vlevo, dole, nahoře).
- Dechová a koordinační cvičení.
- Přípravné období, vytváření první představy čísel.
- Rozvíjení matematické řeči s využitím zkušeností dětí předškolního věku
- Krátká matematická vypravování dětí předškolního věku podle jejich zážitků a pozorování bez užití početních výkonů (ze začátku i bez znalosti číslic).
- Vytváření představ o jednotlivých číslech na základě názoru
- Činnosti s didaktickými pomůckami Početní divadélko a Malované příběhy.
- Činnosti s pomůckami, které vedou ke správné představě čísel.
- Numerace do tří. Porovnávání počtu věcí. Rozklady čísla 3.
- Práce s prožitky dětí předškolního věku - sebeuvědomění si prožitku.
- Seznámení dětí předškolního věku s lidovými pohádkami, rozpočitadly, říkankami, hádankami. Poslech čtených a vyprávěných pohádek.
- Příběhy ze života dětí, z přírody, o zvířatech a jejich propojení s výtvarnou i hudební výchovou.
- Cvičení schopnost naslouchat, něco si z příběhu zapamatovat a zapamatované vyjádřit mluveným, výtvarným nebo i pohybovým projevem
- Rytmizace a memorování vhodných jednoduchých říkanek a básniček zpaměti. Odpovědi na otázky.
- Krátká vypravování dětí podle jejich zážitků a pozorování.
- Jednoduchá dramatizace jednoduchých pohádek, zvláště takových, ve kterých se některý motiv opakuje.
- Náprava vadné výslovnosti nápodobou.Dechová a koordinační cvičení.
- Sluchová analýza a syntéza slabik ve slova, např. hádanky typu: „Je to hodně stromů a je to l - e - s. Co je to?“
- Hrubá a jemná motorika. Grafomotorika.
- Uvolňovací cviky při kreslení a malování – příprava pro psaní. Význam uvolňovacích cviků doprovázených říkankami.
- Zásady a návyky, které je třeba dodržovat při kreslení a základech psaní.
- příprava k budoucímu psaní písmen – psaní jednotlivých prvků písmen a číslic (tečky, čáry, oblouky, zátrhy, ovály, kličky, vlnovky)
- Základy metody čtení s porozuměním v přípravném ročníku. Vyvození prvních písmen – zrak, sluch.
- Význam pozitivní motivace a pozitivního hodnocení při vzdělávání dětí předškolního věku.
- Vhodné didaktické pomůcky a hry, zásady pro práci s nimi. Práce s pomůckou karty a šablony pro činnostní učení Čj v 0. ročníku. Další vhodné didaktické pomůcky a hry, zásady pro práci s nimi.
Ve všech uvedených oblastech probíhá pokládání základů klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání.
Vzdělávací cíl akce
Cílem vzdělávací akce je:
- rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj myšlení, myšlenkové aktivity, pozornosti a schopnosti dětí soustředit se
- rozvoj koncentrace určitým směrem a schopnosti porozumění zadání určitých úkolů a schopnosti splnit úkol
- rozvoj zrakové paměti, postřehu, schopnosti rozlišovat a třídit
- rozlišování tvarů a barev
- pokládání základů a postupný rozvoj jednotlivých klíčových kompetencí, zejména kompetence pracovní a kompetence k učení
- rozlišování tvarů a barev
- procvičování orientace v prostoru, na ploše (dole, nahoře, vlevo, vpravo, pořadí, …)
- rozvoj a zjemnění zrakového vnímání (shody, rozdíly, detaily, …)
- uvědomování si celku a jeho částí (půlené, třetinové obrázky, skládání celku z částí, …)
- rozvoj slovní zásoby – pojmenovávání obrázků
- rozvoj sluchového vnímání – zaznamenávání první hlásky, slabiky, určování počtu slabik
- uvědomování si slovního významu a různých vztahů mezi předměty a jevy (vztahy funkční, časové, protikladnost, nadřazenost, …)
- rozvoj logického myšlení – při manipulacích, skládání, uvědomování si významových vztahů (např. následnosti), logické pokračování v řadě apod.
- podpora rozvoje matematických představ (počet, pořadí, následnost, …)
- utváření prvních zkušeností s matematickým modelováním pomocí činností, kterými se děti učí poznávat a nalézat situace, které dokážou matematicky popsat
- využití k námětovému vyprávění, rozhovoru
- podpora rozvoje jemné motoriky (manipulace, stříhání, vybarvování, …)