Učitel činnostního učení v Praze - ukončení projektu

U příležitosti zakončení projektu Tvořivá škola - Učitel činnostního učení v Praze proběhla dne 9.4.2011 závěrečná konference projektu.  Konference proběhla v aule ZŠ Korunovační a byla zaměřená především na efektivní práci s interaktivní tabulí ve výuce základních škol. Program byl doplněn příspěvky o činnostním učení a možnostech osobnostního rozvoje učitelů.

Sdílet na Facebooku

Obsahem projektu byla tvorba a realizace programu dalšího vzdělávání učitelů základních a středních škol v oblasti zavádění nových moderních činnostních metod a forem do výuky anglického jazyka, matematiky, fyziky, práce s informačními technologiemi a evaluace práce podpořených učitelů s důrazem na zapojení žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.

Prostřednictvím zvyšování znalostí nových didaktických postupů, anglického jazyka, počítačové gramotnosti, osobnostního růstu a odborné kvalifikace učitelů, umožnil projekt absolventům projektových vzdělávacích akcí dosahovat dobrého rozvoje klíčových kompetencí cílových skupin uplatnitelných na trhu práce. Významné je, že projektem šířené metody a přístupy umožňují aktivní zapojení žáků se specifickými potřebami učení do výuky v běžných třídách a vedou k eliminaci jejich předčasného odchodu ze vzdělávání. Uvedeného cíle projekt dosáhnul formou spolupráce v rámci sítě tvořivých škol, realizací studijního programu pro učitele ZŠ, tvorby nových metodických materiálů a založením vzorových tříd činnostního učení na partnerských školách.

Hlavní cíle projektu, kterými bylo navázat na předchozí projekt realizovaný v rámci JPD3, posílit síť spolupracujících tvořivých škol, zvýšit kvalitu vzdělávání učitelů základních a středních škol v Praze a prohloubit odbornou kvalifikaci učitelů byly splněny.

V rámci projektu bylo proškoleno 911 učitelů. Vytvořeny byly kvalitní technické a metodické podmínky pro jejich práci. Seznámeni byli rovněž s efektivním nástrojem evaluace. U cílové skupiny projekt rozvinul dovednosti, které povedou k pozitivnímu přístupu k žákům, k systematickému rozvoji klíčových kompetencí, k uvědomění si vlastních schopností a vědomému převzetí odpovědnosti za výchovu a vzdělávání žáků.

Uvedených cílů projekt dosáhnul formou realizace studijních programů zaměřených na vzdělávání certifikovaných učitelů činnostního učení,tvorby metodických materiálů,vybavení vzorových tříd, realizace schůzek, hospitací, konferencí a efektivní evaluace.

Studijní programy dalšího vzdělávání učitelů byly realizovány pro 4 skupiny učitelů: učitele 1. stupně ZŠ, učitele matematiky a fyziky působící na 2. stupni ZŠ, učitele Aj a učitele matematiky působící na středních školách. Pro cílové skupiny projektu byly v rámci projektu otevřeny čtyři 250 hodinové studijní programy sestávající ze 108 vzdělávacích modulů zaměřených na:

1. Didaktika odborného předmětu (matematika, fyzika, anglický jazyk, český jazyk)

2. Jazykové dovednosti - anglický jazyk

3. Práce s informačními technologiemi - využití interaktivní výuky

4. Osobnostní rozvoj - komunikace, týmová spolupráce, tvůrčí potenciál, improvizace

5. Psychologie pro učitele - strategie, přístupy, klíčové kompetence

Jednotlivé moduly studijních programů byly otevírány tak, abychom vyhověli co největšímu počtu zájemců. Všichni účastníci obdrželi osvědčení o absolvování jednotlivých vzdělávacích modulů. Osvědčení o absolvování studijního programu - certifikát „Učitel činnostního učení“ - obdrželi učitelé, kteří absolvovali všechny studijní moduly a složili závěrečnou praktickou zkoušku sestávající z ukázkové hodiny činnostního učení doplněné odborným metodickým rozborem zařazených činnostních metod práce. Absolventi museli prokázat, že pochopili a prakticky zvládnuli metodiku činnostní výuky a uplatňují ve výuce moderní přístupy k učení.  

Vytvářili jsme nové metodické materiály a propagační materiály. Na začátku a na konci projektu jsme uspořádali pracovní konferenci pražských škol zaměřenou na informování o aktivitách a finančních zdrojích projektu.

V rámci projektu vytvořili lektoři Tvořivé školy novou metodiku činnostního učení s interaktivní tabulí. Jedná se o nový model práce, který smysluplně kombinuje klasické činnostní učení s interaktivní výukou. Dle dosavadních zkušeností lektorů a učitelů tvořivých škol je tento postup výuky velmi účinný. Jak je možné tímto způsobem pracovat v jednotlivých ročnících a předmětech, předvedli na konferenci lektoři Tvořivé školy, kteří jsou zároveň učiteli z praxe.

Další novinkou prezentovanou na konferenci byl akreditovaný seminář Systemické školní konstelace zaměřený na osobnostní růst učitelů. Jedná se o modernízážitkovou metodu, která umožňuje objevit skutečné příčiny školních potíží žáků i učitelů, nalézt jejich efektivní řešení a obnovit porušenou rovnováhu. Pracuje jak s modelovými školními situacemi, tak s konkrétními případy. Základní tematické celky semináře jsou: učitel a žák, učitel a třída, učitel a rodinná situace, vztahy v kolektivu učitelů, hierarchie vztahů ve škole, integrace, šikana a drogy.

V rámci projektu byly na vybraných pražských školách - FZŠ Fingerova v Praha 5,  ZŠ Korunovační v Praha 7, ZŠ Bří Venclíků v Praha 9 a ZŠ K Dolům v Praze 12 - založeny vzorové třídy činnostního učení, které slouží jako vzdělávací střediska DVPP. Vytvořena byla také nová řada učebnic Fyziky, metodický vzdělávací film Činnostní učení matematice v 6. ročníku, přípravy pro práci s interaktivní výpočetní technikou a další pomůcky. Uvedené materiály byly na konferenci rovněž představeny.

Učitel činnostního učení v Prazebyl třicetiměsíční projektem, jehož cílem bylo zvýšit kvalitu vzdělávání pražských ZŠ a prohloubit odbornou kvalifikaci učitelů. Byl zaměřený především na šíření efektivních metod z praxe a na osobnostní růst učitelů. Realizován byl díky podpoře poskytnuté Evropským sociálním fondem a Magistrátem hl. m. Prahy. Za dobu jeho trvání bylo na pražských školách uspořádáno celkem 108 vzdělávacích akcí, které absolvovalo 1844 účastníků. Celkový počet projektem podpořených osob je 911 prošlo kurzy a letními školami projektu 716 pražských učitelů.

5. 8. 2024, 6. 8. 2024, 7. 8. 2024, 8. 8. 2024

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

ZŠ Praha 6, Na Dlouhém Lánu 43

1. stupeň ZŠ
(ne)pedagogičtí pracovníci

Anotace:

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma Pracovní karty a šablony pro činn. výuku PRV 3 v ceně 185 Kč. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

Těšte se na:

  • Aktivizující metody práce.
  • Vhodné materiály, pomůcky a internetové odkazy. Využívání encyklopedií, koutků přírody, map, výukových filmů a programů...
  • Využití mimoškolního prostředí pro výuku, exkurze, besedy
  • Využití mezipředmětových vztahů.
  • Prvky kritického myšlení, vytváření a náměty projektů.
  • Rozvoj klíčových kompetencí při činnostním vyučování.
  • Rozvoj komunikativních dovedností, rozhovory a vyprávění.
  • Využití praktických zkušeností ze života žáků ve výuce
  • Náměty na projektové vyučování, zajímavé aktivity

Přírodověda se neučí, ale žije. Tak si ji přijďte zažít. 

M

5. 8. 2024, 6. 8. 2024, 7. 8. 2024, 8. 8. 2024

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

ZŠ Praha 6, Na Dlouhém Lánu 43

1. stupeň ZŠ
(ne)pedagogičtí pracovníci

Anotace:

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro  činnostní učení M ve 4. ročníku v ceně 185 Kč. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“.

AJ

13. 8. 2024, 14. 8. 2024, 15. 8. 2024, 16. 8. 2024

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

FZŠ Olomouc, Hálkova 4

akreditace MŠMT

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Kurz předkládá smysluplný a praktický soubor činnostních postupů do výuky anglického jazyka ve 3.(1.) - 5. ročníku, vytvořený na míru pro české děti. Předkládaný způsob výuky žáky nepřetěžuje a přináší výborné výsledky. Umožní vám žáky motivovat, zaujmout a naučit je anglicky tak, aby na konci 5. ročníku dosáhli dovedností používat cizí jazyk v souladu s Evropským referenčním rámcem – úroveň A1. Vy i vaši žáci můžete ve výuce zažívat radost a pocity spojené s úspěchem. 

Kurz je vhodný pro všechny učitele Aj působící na 1. stupni ZŠ. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

"Základní školy, se kterými Tvořivá škola úzce spolupracuje na zavádění činnostního učení."

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více