Přírodověda činnostně v 5. ročníku

Projekt: Tvořivá škola Typ kurzu: Webinář
Akreditační číslo: 40337/2020-4-1039 Cílová skupina: Běžná akce
Cena: 1 490 Kč Hodinová dotace: 8 hod.
Kategorie: 1. stupeň ZŠ

Soubor postupů vhodný pro žáky s poruchami učení i pro žáky nadané

Seminář předkládá mnohaletou praxí prověřený, smysluplný a praktický soubor činnostních postupů do výuky přírodovědy ve 5. ročníku. Umožní Vám žáky zaujmout, zdárně jim předat základní učivo i rozvíjet jejich klíčové kompetence. Vy i vaši žáci můžete ve výuce zažívat radost a pocity spojené s úspěchem. Předávaný soubor žákovských činností Vám zároveň skvěle poslouží při práci s žáky s poruchami učení, a to při nápravách i při jejich předcházení.

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ a využitelný při práci se všemi druhy učebnic a pracovních sešitů. Lektory kurzu jsou vždy zkušení učitelé s desítkami let praxe. Účastníci obdrží zdarma Testy pro evaluaci ČJ 5 v celkové ceně 235 Kč.

1. Příroda na podzim

* opakování učiva 4. ročníku - "Co víme o podzimní přírodě" - skupinová práce

* společenstva živých organizmů - potravní vazby, životní podmínky (propojení s VV)

* společenstva okolí lidských obydlí - živočichové volně žijící, rostliny kulturní a plané, jednoleté, dvouleté (propojení s PČ - temtická koláž - vystřihování, lepení, dokreslování)

* společenstvo polí, vod a lesů

* podzimní příprava rostlin a živočich na zimu - zhotovení kalendáře jednoho živočicha nebo rostliny s využitím encyklopedie

2. Příroda v zimě

* opakování učiva 4. ročníku podzimních kapitol - skupinová práce

* život v zimní přírodě - poznávání stop živočichů (arch se stopami - přiřazování živočichů)

* přezimující živočichové (propojení s VV, PČ - výroba jednoduchého krmítka - pomáháme volně žijícím živočichům)

* horniny a nerosty (podle možností ukázky ze školní sbírky nerostů)

* měření (využití metru v praxi)

3. Příroda na jaře

* opakování učiva 4. ročníku zimních kapitol - skupinová činnost

* části kvetoucích rostlin (propojení s PČ - vymodelování části rostliny, spojit párátky)

* vypěstování některého z běžných druhů luskovin

* význam kvetoucích rostlin pro člověka (vystříhané rostliny - vyčlenit ty, které pěstujeme pro výživu)

4. Příroda v létě

* opakování učiva 4. ročníku jarních kapitol - skupinová práce (

* plody rostlin - ovoce, zelenina

* člověk a příroda - třídění odpadu (propojení s VV)

5. Člověk

* lidské tělo a tělní soustavy - názorné pomůcky, využití skládaček, skupinová práce

* smysly - určování předmětů podle smyslů

* období vývoje člověka - napodobování

* zdravá výživa a výchova ke zdraví - sestavení jídelníčku (využití plakátu potravin - propojení s M)

* zuby

6. Metodický postup „opakovací krabičky“

* Člověk a neživá příroda,

* Člověk a živá příroda

* Člověk a vesmír

* Člověk a lidské výtvory

 

7. Výprava do vesmíru (Sluneční soustava - planety; Galaxie; Souhvězdí; Země - měsíc; Střídání dne a noci; Střídání ročních období)

* výroba mapky otáčivé oblohy - obzor, souhvězdí (naznačit hvězdy/souhvězdí)

* modelování planet sluneční soustavy

* z modelíny

* z papíru a tapetového lepidla s použitím balónku

* střídání dne a noci (baterka, míč/pomeranč), ukázka zatmění

* hmotnost vzduchu - 2 balónky jsou na pohled stejné, když jeden nafoukneme je těžší - i vzduch má svou hmotnost

* výroba měřičů času

* přesýpací hodiny

* vodní hodiny

* sluneční hodiny

* svíčkové hodiny

8. rozmanitost života na Zemi (Podnebné pásy; Zoologické/botanické zahrady; Ochrana přírody, udržitelný rozvoj)