Činnostní učení ve výuce matematiky v 1. a 2. ročníku

Kurz realizovaný v rámci letních škol

Projekt: Tvořivá škola Typ kurzu: Webinář
Akreditační číslo: 1111/2021-4-155 Cílová skupina: Letní školy
Cena: zahrnuje kurzovné, ubytování a plnou penzi.  Neuvedete-li v poznámce přihlášky jinak, bude účtována plná cena. Nechcete-li zajistit ubytování či stravu, můžete zvolit variantu:         ,-       - kurzovné + plná penze         ,-       - kurzovné + obědy         ,-       - pouze kurzovné (konečná cena)   Letní školy je třeba uhradit předem. Fakturace bude probíhat průběžně od května. Následně budou nově přihlášeným účastníkům faktury zaslány e-mailem.   Letní školu je možné hradit i tak, že část uhradí škola a část účastník (např. kurzovné hradí škola, ubytování a stravu účastník).  Hodinová dotace: 24 hod.
Kategorie: 1. stupeň ZŠ, Letní školy

Soubor postupů vhodný pro žáky s poruchami učení i pro žáky nadané

Kurz předkládá mnohaletou praxí prověřený, smysluplný a praktický soubor činnostních postupů do výuky matematiky v 1. a 2. ročníku. Umožní Vám žáky zaujmout, zdárně jim předat základní učivo i rozvíjet jejich klíčové kompetence. Vy i vaši žáci můžete ve výuce zažívat radost a pocity spojené s úspěchem. Předávaný soubor žákovských činností Vám zároveň skvěle poslouží při práci s žáky s poruchami učení, a to při nápravách i při jejich předcházení.

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ a využitelný při práci se všemi druhy učebnic a pracovních sešitů. Lektory kurzu jsou vždy zkušení učitelé s desítkami let praxe. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení  M v 1. a 2. ročníku v ceně 370 Kč. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

1. část

  • Přípravné období, důležitost vytváření představy čísel.
  • Činnosti s didaktickými pomůckami „Početní divadélko“ a „Malované slovní úlohy“.
  • Průběžná zpětná vazba.
  • Činnosti s pomůckami, které vedou ke správné představě čísel.
  • Numerace do pěti.
  • Počítání do pěti – rozklady, sčítání, odčítání.
  • Další didaktické pomůcky a hry pro individualizaci výuky.
  • Tvořivá práce s pomůckou „Pracovní karty a šablony pro činnostní učení matematice v 1. ročníku“.
  • Didaktická pomůcka „Skládací kostka s kolečky“ a její využití při činnostech v matematice.
  • Tvoření prvních slovních úloh s názorem.
  • Numerace do deseti.
  • Činnosti s didaktickou pomůckou „Soubor značek a číslic“.


2. část

  • Počítání do deseti – rozklady, sčítání, odčítání.
  • Individualizace ve výuce, samokontrola a sebehodnocení žáků.
  • Seznámení s metodikou výuky matematiky v 1. ročníku.
  • Postupné rozvíjení kompetence k řešení problémů a kompetence komunikativní.
  • Rozšíření číselného oboru do dvaceti – názorné využití analogie s první desítkou.
  • Numerace do dvaceti.
  • Činnosti s číselnou osou.
  • Počítání do dvaceti – využití analogie s počítáním v 1. desítce.
  • Činnosti a hry na obchod s didaktickou pomůckou „Papírové bankovky a mince“, obchůdky v učebnicích, vyplácení, rozměňování, vracení; obchodování a dramatizace.
  • Tvořivá práce s pomůckou „Pracovní karty a šablony pro činnostní učení matematice v 1. ročníku“.
  • Didaktická pomůcka „Skládací kostka s kolečky“ a její využití při činnostech v matematice.
  • Tvoření slovních úloh s názorem.
  • Hry pro diferenciaci výuky.


3. část
 

  • Počítání do dvaceti – činnostní výuka počítání s přechodem přes desítku.
  • Slovní úlohy ve 2. ročníku.
  • Seznámení s metodikou výuky matematiky ve 2. ročníku.
  • Mezipředmětové vztahy s ČJL a ČJS.
  • Průběžná zpětná vazba.
  • Další didaktické pomůcky a hry pro individualizaci výuky.
  • Tvořivá práce s pomůckou „Pracovní karty a šablony pro činnostní učení matematice ve 2. ročníku“.


4. část

  • Rozšíření číselného oboru do sta – názorné využití analogie s první desítkou.
  • Numerace do sta – vytvoření konkrétní představy čísla.
  • Didaktická pomůcka „Desítky koleček“.
  • Činnosti s číselnou osou.
  • Počítání do sta – využití analogie s počítáním v 1. desítce, počítání s přechodem přes desítky s využitím rozkladů čísel, počítání v peněžním modelu, obchodování.
  • Náměty pro malé projekty ve vyučování.
  • Objevování násobení – činnostní vyvození násobilky z opakovaného sčítání na základě názoru.
  •  Geometrie – rozlišování geometrických útvarů a těles, hry s geometrickými útvary a tělesy v 1. a 2. ročníku, rýsování, měření délky.
  • Mezipředmětové vztahy s ČJL a ČJS.
  • Komunikace ve výuce.
  • Slovní úlohy – ze života žáků, hry s penězi.
  • Tvoření otázek žáky, formulace odpovědi.
  • Procvičování představ „o několik více, o několik méně“.
  • Průběžná zpětná vazba.
  • Další didaktické pomůcky a hry pro individualizaci výuky.
  • Tvořivá práce s pomůckou „Pracovní karty a šablony pro činnostní učení matematice ve 2. ročníku“.

Předkládané postupy významně přispívají k postupnému utváření a rozvoji kompetence pracovní, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní a kompetence k učení.